Die was met een lengte van 110 meter en een gewicht van meer dan 2.000 ton meteen de grootste die tot nu toe in Europa is gefabriceerd. Gedenkwaardiger aan de operatie is echter dat die operatie drijvend is uitgevoerd. De ‘Orion’ is het eerste offshorewind-installatieschip dat zichzelf met dynamic positioning stabiliseert en zich niet via uitschuifbare poten omhoog vijzelt.

Deme spreekt dan ook van een ‘revolutionair’ ontwerp, dat erop gericht is de installatie van offshore windturbines sneller en goedkoper te maken. Het is volgens het bedrijf ook het eerste schip van dit type dat op lng werkt en vaart.

De monopijler is een funderingspaal voor een windturbine van het windpark ​Arcadis Ost 1 in de Duitse Oostzee ten noordoosten van het eiland Rügen. De ‘Orion’ moet er daarvan 28 op zijn plek zetten. Daarbij worden allerlei systemen ingezet om de bewegingen van het schip te compenseren, zodat palen tot 2.500 ton ook op een woelige zee gecontroleerd in de zeebodem kunnen worden geslagen.

Wereldnieuws

De ‘Orion’ werd ruim twee jaar geleden wereldnieuws toen de enorme 5.000 tons-hijskraan, waarmee het schip de palen installeert, het tijdens een overbelastingstest in de Duitse haven Rostock begaf. Het gevolg was een schade van tientallen miljoenen euro’s en twee jaar vertraging. Het schip was op dat moment overigens nog eigendom van de Chinese scheepsbouwer Cosco.

De orderportefeuille voor de inzet van de ‘Orion’ zit voor de komende jaren al aardig vol. Na de installatie van de funderingspalen in de Duitse Oostzee gaat het gevaarte offshore platformen op de Noordzee ontmantelen. De volgende grote offshore windklus wordt het plaatsen van 176 funderingen voor de Coastal Virginia Offshore Wind Farm in de VS, een van de grootste offshore windprojecten ter wereld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement