Volgens directeur Jim Iskes van het in IJmuiden gevestigde Iskes Towage ‘is nog niets zeker’, maar hij bevestigt wel met Svitzer in gesprek te zijn over mogelijkheden om volgend jaar in Rotterdam schepen de haven in en uit te begeleiden. De twee hebben op dit moment het leeuwendeel van de Amsterdamse sleepmarkt in handen met elk gemiddeld zo’n vijf sleepboten. Daarnaast zijn beide actief in bergingswerk en dienstverlening aan de offshore-industrie.
Het eveneens in IJmuiden gevestigde Svitzer Nederland is de voortzetting van het ruim tien jaar geleden door het Deense A.P. Møller-Mærsk overgenomen Wijsmuller. Het heeft insiders altijd verbaasd dat de Denen niet eerder hebben besloten om de eigen schepen van Maersk Line door het eigen Nederlandse sleepbedrijf naar de eigen terminal van APMT op de Maasvlakte te laten slepen.
Experts vermoeden dat het aantal toch te klein was om er een rendabele sleepdienst op te kunnen baseren en dat andere carriers vanwege de band tussen Maersk en Svitzer niet met de laatste in zee zouden willen gaan. Naar schatting doet Maersk Line Rotterdam wekelijks met zo’n vijftien deepsea-schepen aan.
Dat verandert echter met de vorming van de P3-alliantie van Maersk met MSC en CMA-CGM, waarmee ’s werelds grootste drie carriers vanaf medio volgend jaar één blok gaan vormen, mits ze toestemming krijgen van de kartelautoriteiten in Europa, Azië en Noord-Amerika. Het gezamenlijke volume van de top-3 zou ruim voldoende zijn om er een rendabele operatie op te baseren.
Een woordvoerster van Maersk Line in Rotterdam bevestigt dat het contract met Smit, dat eind dit jaar afloopt, is opgezegd en dat er met ‘verschillende andere partijen’ gesproken wordt. Of de combinatie Svitzer/Iskes daar bij is, kan ze niet zeggen. Directeur Ard-Jan Kooren van Kotug laat weten niet te kunnen reageren zo lang het om geruchten gaat.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?
Voorlopig nog niet veel van Svitzer te zien hier in het Rotterdamse
Niek Stam heeft helemaal gelijk alleen vind ik de mannen op de sleepboten die nogal makkelijk omgaan met de vaar en rusttijden en de goede CAO mede schuldig aan wat er allemaal gebeurd in onze mooie haven, als Svitser komt gaan die mannen 6 weken per jaar meer werken voor het zelfde salaris en daar hebben ze nog voor gestemd ook, maar ik denk dat de Amsterdammers eg nie komme.
Afbreken? Dit hebben ze geleerd van onze huidige regering,die geeft het voorbeeld.
Het in het verleden niet vaak met Dhr. Stam eens geweest. Hierin echter raakt hij een raak punt.
Want de opgebouwde zaken, worden iets te hard weer afgebroken.
Kotug en Svitzer hebben blijkbaar een geheime deal gesloten. Svitzer probeert nu met man en macht de bestaande cao op te blazen en gaat straks voor spotprijzen de P3 rederijen slepen. Kotug op zijn beurt gaat naar London Gateway om daar te gaan slepen en in Rotterdam bij RWG.
Smit Haven Sleepdiensten wordt dan ook gedwongen om hun cao op te blazen. En zo gaan de bazen nu om met werknemers om hun niet te stillen honger naar meer winst te stillen. CORPORATE GREED.
STOP THE WAR ON WORKERS