Dit artikel verder lezen?
Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.
Bent u al abonnee van NT ?
De geplande operationele samenwerking P3 van Maersk Line, MSC en CMA CGM gaat niet door, dat heeft Maersk bekendgemaakt. Het besluit volgt op China’s beslissing om de samenwerking af te keuren.
Volgens verladersorganisatie EVO hebben de rederijen de Chinese autoriteiten er blijkbaar niet van kunnen overtuigen dat de gevolgen van de samenwerking positief uitpakken voor de markt.
Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.
Idd goed nieuws. Dat P3 project zou de grote rederijen teveel macht gegeven hebben. Zo zouden ze hun prijzen op elkaar afstemmen (wat illegaal is) waardoor ze de prijs kunstmatig hoog kunnen houden en zelf kosten besparen (minder werknemers, minder schepen, …). Hierdoor krijgen de grote bonzen gewoon meer geld in eigen zak.
Ook super goed nieuws voor Zeebrugge!
Blijven hierdoor werkelijk zoveel (hoeveel) banen behouden?
Hoewel Rotterdam een flink aantal minder aanlopen zou krijgen, betekent dat niet direct dat er minder overgeslagen zou worden. Niet ondenkbaar is verder dat bepaalde klanten van de P3 zouden overstappen naar de G6 of CKYH alliantie om de handel in Rotterdam te lossen i.p.v. Antwerpen.
Om banen te behouden en extra te genereren is het ook mogelijk om bepaalde tarieven te verlagen (inspecties, havengelden). Denk dat dat meer oplevert.
Logische vraag, Joop. Hou ons in de gaten, we blijven het volgen. Maar dat is nu nog niet bekend.
En de G6?
Dit is heel goed nieuws hierdoor blijven heel veel banen behouden.