Dat zegt bestuurder Marcel van Dam van de Nederlands/Britse zeevarendenbond Nautilus. De bond heeft recentelijk een werkgelegenheidsakkoord gesloten met het sleepbedrijf, waarin het tot 2018 het behoud van 63 arbeidsplaatsen in Nederland en Duitsland garandeert. De bond heeft geen aanwijzingen dat Svitzer zich uit de Rotterdamse markt wil terugtrekken.

Nautilus had samen met FNV Havens op een werkgelegenheidsakkoord aangedrongen na het besluit van de Denen om het aantal eigen schepen in Rotterdam te verminderen. Svitzer maakte anderhalf jaar geleden met vier slepers zijn entree op de Rotterdamse markt, op basis van contracten met de drie grootste containerrederijen: zusje Maersk Line, MSC en CMA-CGM. Op dat moment waren er al drie grote sleepdiensten actief in Rotterdam: Smit (Boskalis), Kotug en Fairplay.

De Denen huurden twee van de vier slepers van Iskes Towage & Salvage, evenals Svitzer in IJmuiden gevestigd. Volgens directeur Jim Iskes blijft dat ook zo. ‘Twee van onze schepen zijn op basis van die samenwerking in Rotterdam gestationeerd, zij het dat er nu één op de Noordzee ingezet wordt. Maar die blijft ook beschikbaar voor sleepwerk in Rotterdam.’

Volgens Van Dam heeft het werkgelegenheidsakkoord, dat nog door de leden goedgekeurd moet worden, betrekking op in totaal negen sleepboten: zes in Amsterdam, en elk één in Lübeck, Bremerhaven en Rotterdam. In de hoofdstedelijke haven hebben Svitzer en Iskes beide ongeveer de helft van de markt in handen.

Boskalis en Kotug kondigden eind vorig jaar aan hun sleepvaartbelangen in Noordwest-Europa onder te zullen brengen in een 50/50 joint venture. Daarmee zou een groep met een vloot van ruim zestig sleepboten in elf havens in Nederland, België, Duitsland en Engeland ontstaan met een jaaromzet van zo’n 150 miljoen euro. Boskalis sloot al eerder van dit soort regionale overeenkomsten voor zijn mondiale sleepvaartbelangen.

De Europese fusie is echter nog steeds niet goedgekeurd door de kartelautoriteiten, waaronder de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt. Kort daarvoor werd bekend dat de ACM in samenwerking met het Duitse Bundeskartellamt onderzoek doet naar mogelijke overtredingen van de mededingingswet in de havens van de twee landen.

Ook daarin zijn nog geen concrete stappen ondernomen. Wel was het onderzoek voor Boskalis aanleiding om een gezamenlijke standby-regeling met Smit en Fairplay onmiddellijk te beëindigen.