Dat blijkt uit een analyse van consultancybureau SeaIntel, dat voor zijn onderzoek 38.595 scheepsbezoeken onder de loep nam.

In het afgelopen kwartaal arriveerden schepen in 74,5% van de gevallen op tijd. In het derde kwartaal van 2016 was dat percentage 10,6 procentpunt hoger, op 85,1%.

Gemiddeld genomen scoorde OOCL het beste. De rederij van de familie Tung arriveerde in 83,3% van zijn reizen op tijd. Evergreen en Wan Hai Lines bezetten een gedeelde tweede plek met een betrouwbaarheidsscore van 82,5% en APL volgt als derde met score van 82,3%.

Minst betrouwbaar was in het afgelopen kwartaal Yang Ming, die slechts in 72,9% van de reizen zijn geplande ETA haalde. Ook PIL, UASC, MOL, K Line en Maersk Line scoorden onder het gemiddelde van 74,5%.

Op de route tussen Azië en Noord-Europa werd in het afgelopen kwartaal vooruitgang geboekt ten opzichte van het tweede kwartaal. Dank zij een toename van 2,4% kwam de gemiddelde betrouwbaarheidsscore op 77,5% uit, nog steeds een paar procent onder het niveau van het derde kwartaal vorig jaar, toen er bij 80,6% van de reizen op tijd werd gevaren. Ook hier scoorden OOCL, Evergreen en APL het hoogst met alle drie een score van 87,7%.

Dat er 100% volgens dienstregeling kan worden gevaren bewees de Amerikaanse nichecarrier Matson, die diensten tussen de westkust van de VS, Alaska, Hawaii, Micronesië en China onderhoudt.