Dat meldt Evergreen, dat het schip chartert van de Japanse rederij Shoei Kisen Kaisha. De Taiwanese groep baseert zich op informatie van de scheepsverzekeraar, de UK P&I Club. Die heeft een claim van de kanaalbeheerder ontvangen van in totaal 916 miljoen dollar. Die omvat verder onder meer een ‘bergingsbonus’ van eveneens 300 miljoen dollar.

Nadat de onderhandelingen tussen de kanaalbeheerder en de rederij over de omvang van de compensatie maandag waren vastgelopen, diende de SCA dinsdag een verzoek in om beslag op het schip te leggen, dat door de rechtbank is ingewilligd.

Schikking

Evergreen hoopt dat de partijen tot een schikking komen en dat het schip weer wordt vrijgegeven. Schip en lading, met een gezamenlijke waarde van vermoedelijk ruim een half miljard dollar, hebben inmiddels ruim drie weken vertraging opgelopen.

De Taiwanese rederij zegt de reikwijdte van het bevel van de rechtbank te bestuderen, waaronder de mogelijkheid om schip en lading ‘separaat’ te behandelen. De rederij lijkt daarmee te hinten op een scenario waarin de containers ter plekke worden gelost om te kunnen worden doorgevoerd. Evergreen zegt er alles aan te doen ‘om de missie die zijn klanten haar hebben toevertrouwd met alle nodige spoed te voltooien en om alle nadelige gevolgen tot een minimum te beperken’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding