De belangrijkste verzekeraar, de UK P&I Club, meldt slechts dat er een voorlopig akkoord is gesloten zonder het woord compensatie te noemen. De groep hoopt samen met andere verzekeraars en de rederij zeer binnenkort een overeenkomst met SCA te kunnen ondertekenen en het vertrek van de containerreus in gang te kunnen zetten.

Het voor Evergreen varende schip heeft zo’n 18.000 teu aan beladen containers aan boord en wordt sinds de stranding op 23 maart en de daarop volgende zesdaagse blokkade van het kanaal vastgehouden door SCA, die een forse compensatie eist. De schade voor verladers loopt zeker in de tientallen en mogelijk in de honderden miljoenen. Een deel van de bederfelijke lading moet waarschijnlijk als verloren worden beschouwd en veel tijdgebonden artikelen verliezen een fors deel van hun waarde.

Verladers

Daar komt bij dat verladers, dan wel hun verzekeraars, moeten meebetalen aan de bergingskosten omdat de eigenaar van het schip, het Japanse Shoei Kisen Kaisha, averij grosse heeft ingeroepen. Wat daar precies onder valt en welk percentage van de ladingwaarde verladers moeten meebetalen, is onderwerp van juridische procedures.

Zeker is dat verladers een garantie zullen moeten afgeven dat die kosten vergoed zullen worden alvorens hun containers worden vrijgegeven. In vergelijkbare eerdere grote averij grosse-zaken nam een deel van de verladers hun verlies en haalden ze hun containers niet op. Dit speelt vooral in situaties waarin de lading niet is verzekerd.

Partijen hebben afgesproken dat de onderhandelingen over een oplossing vertrouwelijk blijven, zodat de precieze hoogte van de compensatie waarschijnlijk nooit openbaar zal worden. Zoals bekend eiste de Suez Canal Authority (SCA) aanvankelijk ruim 900 miljoen dollar compensatie. Dat werd later verlaagd tot 550 miljoen, waarvan 200 miljoen contant betaalbaar bij vertrek van het schip en de rest in de vorm van garanties.

De Taiwanese containerrederij en de verzekeraar zwijgen in alle talen over bedragen die tot nu toe zijn geboden. SCA-voorzitter Osama Rabie heeft eind mei op de Egyptische staatstelevisie wel gezegd dat de rederij ‘slechts’ 150 miljoen dollar had geboden.

Bergingskosten

Veel deskundigen stellen dat de werkelijke schade voor SCA beperkt is. De bergingskosten komen voor rekening van het schip en de ladingbelanghebbenden, terwijl de schade aan de oever van het Suezkanaal gering en bovendien verhaalbaar was. Daarnaast bleef de inkomstenderving aan misgelopen tolgelden beperkt doordat maar weinig schepen zijn uitgeweken naar de alternatieve route rondom Afrika via Kaap de Goede Hoop.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding