Op de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) leverde het Europatarief afgelopen week 21 dollar in, om uit te komen op een gemiddelde van 7.666 dollar per twintigvoets container. Een week eerder was er al 27 dollar van het tarief af geknibbeld. De week dáárvoor, op 1 oktober, was een Azië-Europa-container gemiddeld nog juist 176 dollar duurder geworden.
Shanghai-Rotterdam
De World Container Index van de maritieme consultant Drewry kwam op de route Shanghai-Rotterdam afgelopen week uit op een gemiddelde prijs van 14.555 dollar per veertigvoeter, een daling van 50 dollar vergeleken met een week eerder. En op de Global Container Freight Index van Freightos is het gemiddelde China-Europa-tarief met 1% gedaald naar 14.255 dollar per veertigvoeter.
Bij Freightos is ook het tarief op het grote vaargebied China-Amerikaanse westkust afgelopen week nog behoorlijk gedaald, met 3%, maar Drewry ziet het anders en meldt daar een stagnatie. Het tarief Shanghai-Los Angeles kwam uit op 10.898 dollar per veertigvoeter, tot op de cent hetzelfde bedrag als een week eerder.
Begin oktober, toen de containertarieven op Azië-Europa nog ‘gewoon’ aan het doorstijgen waren, zag Drewry op de China-Amerika-route voor het eerst een flinke daling van de prijzen, een terugval die toen veel drastischer was dan de voorzichtige daling die de barometers nu in Europa laten zien. Op de route Shanghai-Los Angeles daalden de spottarieven begin deze maand met 8% en ging er in één week tijd liefst 1.000 dollar vanaf.
Analyse
Drewry maakte op dat moment de analyse, dat de containerrederijen kennelijk serieus begonnen waren om met hun tarieven pas op de plaats te maken. CMA CGM had kort daarvoor aangekondigd zijn tarieven tot 1 februari te bevriezen. Andere rederijen volgden het voorbeeld van CMA CGM volgens Drewry waarschijnlijk stilzwijgend.
Het Hamburgse containeruitwisselplatform Container xChange denkt nu, dat de dalende trend meer moet worden toegeschreven aan de invloed van de Chinese Golden Week, een periode van feestdagen die veel bedrijvigheid in China in de eerste week van oktober stillegde.
Als de containertarieven niet verder blijven dalen, is het Golden Week-effect mogelijk maar tijdelijk geweest, stelt ceo Christian Roeloffs van Container xChange. Maar volgens zijn mede-ceo Johannes Schlingemeier mogen verladers nog wel degelijk hoop koesteren dat de tarievendaling zich doorzet.
‘Er zijn mogelijkheden dat de trend zich doorzet omdat we al halverwege de drukste tijd voor de scheepvaartsector zijn. De retailers zijn al volop bezig hun voorraden op peil te brengen voor de Kerstdagen en de dalende prijzen zouden vanaf nu best eens het nieuwe normaal kunnen worden. Dit zou een heel vroeg signaal kunnen zijn van stabilisering van de markt.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?