Ondanks de verliezen blijft CFO Hugo De Stoop optimistisch. Hij voelt zich daarbij gesterkt door het herstel, sinds september, van zowel de vrachttarieven als de activiteiten. In het afgelopen kwartaal lagen die tarieven zo laag dat ze de kosten voor de scheepsbrandstof en de vergoeding van de bemanning niet dekten.
Supertankers
‘De vraag naar olietransport herstelt zich dankzij de verhoogde vraag naar ruwe olie. Die is aangedreven door het wereldwijde economische herstel na Covid. Daarnaast wordt ook een koude winter verwacht. Verder is er een bijkomende vraag naar stookolie doordat energieproducenten overschakelen van brandstoffen met extreem gestegen prijzen – zoals aardgas en lng – naar een goedkopere oplossing Bovendien vertaalt de Opec+-productiegroei zich in export’, aldus De Stoop. In het huidige, vierde kwartaal ligt al 46% van de supertankers vast tegen 13.440 dollar per dag en 44% van de Suezmax-tankers tegen 9.750 dollar per dag.
Momenteel laat Euronav acht nieuwe schepen bouwen. De eerste twee ervan worden in principe ervan, allebei van het type Suezmax, worden in principe einde januari 2022 opgeleverd door de Daehan-scheepswerf in Zuid-Korea. De rederij wijst erop dat in september wereldwijd vier supertankers en vier Suezmax-schepen naar recyclagewerven zijn gebracht. Dit is het hoogste maandelijkse aantal sinds maart 2018.
‘Dit is gebaseerd op de hoge staalprijs, die de aandacht vestigt op een wereldwijde vloot met een hoog aantal ouder tonnage. Tegelijk blijft de nieuwbouw van tankers beperkt. De Koreaanse werven hebben pas nieuwe beschikbaarheid vanaf einde 2024, aangezien andere scheepvaartsegmenten – containers, LNG en droge bulk – dit jaar meerdere bestellingen hebben geplaatst.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?