Containertarieven doorbreken nieuwe barrière

5000 punten-grens

De Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), een van de belangrijkste barometers van de wereldwijde containertarieven, heeft op oudejaarsdag een nieuwe barrière doorbroken. De index ging voor het eerst in zijn geschiedenis over de grens van 5000 punten heen en kwam uit op een indexwaarde van 5046.66.

De vorige grote mijlpalen voor de index werden geslagen in medio juli, toen vlak na de wekenlange sluiting van haventerminals in Shenzhen de 4000 punten-grens werd geslecht, en eind april, toen kort na de ‘Ever Given’-blokkade in het Suezkanaal de 3000 punten-barrière werd doorbroken. In het begin van de coronacrisis, in mei 2020, stond de SCFI nog op 800 punten, ten teken dat de tarieven in de containerlijnvaart toen vele malen lager waren dan nu.

Gemiddeld tarief

Ook het gemiddelde tarief voor het vervoeren van een container vanuit Shanghai naar Europa bereikte op de index van oudejaarsdag een nieuwe recordhoogte: 7751 dollar per teu. Dat tarief had afgelopen najaar steeds rond de 7600 dollar per teu geschommeld. Een concurrerende tarievenbarometer, de Freightos Baltic Index, zag in de laatste week van het oude jaar de tarieven tussen China en Noord-Europa overigens juist licht dalen.

Een jaar geleden stegen de containertarieven na een explosief feestdagenseizoen ook nog even door nadat de kerstcadeau’s waren uitgepakt en de nieuwjaarswensen waren uitgewisseld. De markt wordt altijd een beetje zenuwachtig van het Chinees nieuwjaar, dat dit jaar op 1 februari begint en dat ervoor zorgt dat er in China veel feest wordt gevierd en even weinig wordt gewerkt. Daar komt nu nog bij, dat de zero tolerance-aanpak die de Chinese overheid nog steeds hanteert in de strijd tegen het coronavirus de scheepvaartsector zorgen blijft baren.

Noodtoestand

De haven van Ningbo, die afgelopen zomer enkele weken deels dicht moest vanwege een coronabestemming, is het nieuwe jaar begonnen met het uitroepen van de noodtoestand omdat elders in de stad in een kledingfabriek tien werknemers positief zijn getest op het coronavirus. De haven is vooralsnog nog helemaal open, maar het truckverkeer van en naar de haven heeft wel restricties opgelegd gekregen, terwijl men de vingers gekruist houdt dat er in de haven niet ook weer een coronageval aan het licht gaat komen.

In de haven van Shanghai zijn de afgelopen weken vertragingen ontstaan doordat een deel van de binnenscheepvaart op de rivier de Yangtze stil kwam te liggen door een gebrek aan loodsen. Die moesten met honderden in quarantaine nadat bij twee loodsmedewerkers corona was vastgesteld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Containertarieven doorbreken nieuwe barrière | NT

Containertarieven doorbreken nieuwe barrière

5000 punten-grens

De Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), een van de belangrijkste barometers van de wereldwijde containertarieven, heeft op oudejaarsdag een nieuwe barrière doorbroken. De index ging voor het eerst in zijn geschiedenis over de grens van 5000 punten heen en kwam uit op een indexwaarde van 5046.66.

De vorige grote mijlpalen voor de index werden geslagen in medio juli, toen vlak na de wekenlange sluiting van haventerminals in Shenzhen de 4000 punten-grens werd geslecht, en eind april, toen kort na de ‘Ever Given’-blokkade in het Suezkanaal de 3000 punten-barrière werd doorbroken. In het begin van de coronacrisis, in mei 2020, stond de SCFI nog op 800 punten, ten teken dat de tarieven in de containerlijnvaart toen vele malen lager waren dan nu.

Gemiddeld tarief

Ook het gemiddelde tarief voor het vervoeren van een container vanuit Shanghai naar Europa bereikte op de index van oudejaarsdag een nieuwe recordhoogte: 7751 dollar per teu. Dat tarief had afgelopen najaar steeds rond de 7600 dollar per teu geschommeld. Een concurrerende tarievenbarometer, de Freightos Baltic Index, zag in de laatste week van het oude jaar de tarieven tussen China en Noord-Europa overigens juist licht dalen.

Een jaar geleden stegen de containertarieven na een explosief feestdagenseizoen ook nog even door nadat de kerstcadeau’s waren uitgepakt en de nieuwjaarswensen waren uitgewisseld. De markt wordt altijd een beetje zenuwachtig van het Chinees nieuwjaar, dat dit jaar op 1 februari begint en dat ervoor zorgt dat er in China veel feest wordt gevierd en even weinig wordt gewerkt. Daar komt nu nog bij, dat de zero tolerance-aanpak die de Chinese overheid nog steeds hanteert in de strijd tegen het coronavirus de scheepvaartsector zorgen blijft baren.

Noodtoestand

De haven van Ningbo, die afgelopen zomer enkele weken deels dicht moest vanwege een coronabestemming, is het nieuwe jaar begonnen met het uitroepen van de noodtoestand omdat elders in de stad in een kledingfabriek tien werknemers positief zijn getest op het coronavirus. De haven is vooralsnog nog helemaal open, maar het truckverkeer van en naar de haven heeft wel restricties opgelegd gekregen, terwijl men de vingers gekruist houdt dat er in de haven niet ook weer een coronageval aan het licht gaat komen.

In de haven van Shanghai zijn de afgelopen weken vertragingen ontstaan doordat een deel van de binnenscheepvaart op de rivier de Yangtze stil kwam te liggen door een gebrek aan loodsen. Die moesten met honderden in quarantaine nadat bij twee loodsmedewerkers corona was vastgesteld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding