Yangzijiang meldt dat de twee containerschepen nog wat meer capaciteit krijgen dan aanvankelijk was gecalculeerd. Tot nu toe werd er van uitgegaan dat er 24.232 teu op de schepen geladen zouden kunnen worden, maar er past in werkelijkheid 24.346 teu op. De twee vaartuigen worden na de tewaterlating nu verder afgebouwd.

Afgelopen zomer verwelkomden Rotterdam en andere grote containerhavens de ‘Ever Alot’ als kersverse wereldrecordhouder, een status die het Evergreen-schip nu weldra zal gaan verliezen. De ‘Ever Alot’ was het eerste schip waarvan de capaciteit daadwerkelijk de 24.000 teu oversteeg, met welgeteld vier containers: 24.004 teu.

MSC

In augustus en oktober werden al respectievelijk de ‘MSC Tessa’ en de ‘MSC Celestino Maresca’ te water gelaten, schepen met een capaciteit van 24.116 teu waarvan de verwachting is dat die binnenkort officieel in de vaart worden genomen. Niet lang daarna, begin 2023, moeten ook de ‘MSC Irina’ en de ‘MSC Loreto’ aan het werk kunnen, waarmee scheepsspotters dus twee keer in korte tijd zullen kunnen uitkijken naar een kersvers recordschip.

De verschillen tussen de schepen zullen met het blote oog overigens moeilijk waarneembaar zijn. De ‘Ever Alot’ en zes net zo grote ‘Ever’-zusterschepen plus de nieuwe MSC-reuzen hebben allemaal precies dezelfde afmetingen, 399,9 meter lang en 61,5 meter breed, maar door telkens kleine ontwerpaanpassingen te doen, weten de bouwers toch steeds weer ruimte te scheppen voor extra containers.