De afgelopen tijd waren wekelijkse dalingen van zo’n 15% normaal geworden en voltrok zich een ineenstorting van de tarieven die op de Azië-Europa-route aan het begin van het jaar nog ruim boven de 13.000 dollar hebben gelegen.
Op Shanghai-Los Angeles, die andere maritieme superverbinding, konden de containerrederijen deze week zelfs weer drie dollar meer in rekening brengen en steeg het tarief van 1997 naar 2000 dollar per veertigvoeter. Wereldwijd daalde de World Container Index met 1%.
Topman Rolf Habben Jansen van de Duitse rederij Hapag-Lloyd zei deze week tegen reporters dat er een licht herstel van de volumes in de containerlijnvaart zichtbaar is. ‘Ik denk dat de markt niet meer zo zwak is als die vier à acht weken geleden was’, zo citeerde het Amerikaanse persbureau Reuters hem.
Richting het Chinees nieuwjaar zei Habben Jansen nog een beetje beterschap voor de volumes te verwachten. Drewry zegt voor de komende weken nog steeds wel rekening te houden met kleine tariefdalingen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?