Welke van de twee verzekeringsgrootmachten precies ’s werelds nummer 1 wordt, hangt af van de gehanteerde rekenmethode en doet weinig ter zake, stellen Paul Jennings en Jeremy Grose, de topmannen van North P&I en Standard Club, die gezamenlijk leiding gaan geven aan NorthStandard, deze week in een interview met het Britse medium Seatrade Maritime.

Consolidatie

Maersk maakt zich volgens de Britse scheepvaartsite Lloyd’s List ondertussen wel druk om de consolidatie in de scheepsverzekeringsbranche. De Deense containerrederij hevelt volgens het Britse medium een onbekend aantal schepen over van de twee NorthStandard-fusiepartners naar de Noorse verzekeraar Gard om genoeg spreiding van haar vloot over verschillende verzekeraars te behouden.

Een scheepsmakelaar vertrouwde aan Lloyd’s List toe dat het momenteel een gekkenhuis is in de verzekeringsmarkt. Het is nu traditioneel tijd dat rederijen naar hun verzekeringspakketten kijken. De 20e februari, de dag waarop de NorthStandard-fusie definitief wordt, is altijd de dag waarop de nieuwe verzekeringsvoorwaarden van de P&I-clubs van kracht worden.

North P&I en Standard Club waren volgens het Seatrade Maritime-interview al ongeveer een jaar in gesprek voordat ze vorig jaar hun fusieplannen aankondigden. De twee verzekeraars, die al jaren rode cijfers schreven, wilden samen een sterkere financiële positie opbouwen om de grote schadeclaims te kunnen verwerken die ze door grote maritieme ongelukken in de recente geschiedenis voor de kiezen hebben gekregen.

Voordelig jaar

Samen kunnen de twee fusiepartners op jaarbasis 750 miljoen dollar een premies incasseren. De verzekeraars hebben wat claims betreft nu overigens juist een relatief voordelig jaar achter de rug, al werden ze wel geraakt door de Russisch-Oekraïense oorlog en de orkaan Ian, die afgelopen herfst veel schade veroorzaakte in het Caraïbisch gebied en het zuidoosten van de VS. De scheepsverzekeraars spreken in het Seatrade Maritime-gesprek de verwachting uit dat de verduurzaming de komende jaren voor nieuwe risico’s zullen zorgen en dat ze daar samen met de rederijen een strategie voor zullen moeten uitstippelen.

Zo is er het probleem van lithium-ion-batterijen in elektrische voertuigen die branden kunnen veroorzaken en die al als oorzaak van diverse grote ongelukken zijn aangewezen. De Noorse ferryrederij Havila Kystruten maakte afgelopen week zelfs bekend dat elektrische voertuigen helemaal niet meer welkom zijn aan boord van haar schepen. De beslissing werd genomen op basis van de resultaten van een risicoanalyse door de Noorse consultant Proactima. Havila Kystruten heeft de markt laten weten dat alleen voertuigen die rijden op fossiele brandstoffen nog mee aan boord mogen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement