Momenteel vangt Euronav op de spotmarkt per supertanker ongeveer 51.400 dollar per dag en voor een Suezmax-tanker, toch kleiner in omvang, 70.600 dollar per dag. Voor schepen onder langetermijncontracten gaat het om respectievelijk 48.500 en 21.700 dollar.
Na de verkoop van de oudere Suezmax Cap Charles in februari heeft Euronav ook de supertanker Nautica verkocht. Euronav behoudt wel de operationele verantwoordelijkheid over het schip. De koper, de Verenigde Naties, zal het inzetten in de berging van de FSO Safer, die al jaren met volle tanks voor anker ligt in het door burgeroorlog geteisterde Jemen. De Euronav-bemanning zal mee de olie uit de Safer overpompen. Dat moet de risico’s op een milieuramp sterk verkleinen.
De Antwerpse tankerrederij nam begin dit jaar de nieuwe supertankers Cassius en Camus in gebruik, allebei goed voor een draagvermogen van 299.158 ton. Het heeft nog bestellingen uitstaan voor één nieuwe supertanker en vijf Suezmax-schepen. Hiermee staat Euronav sterk op de markt, waar de internationale vloot nauwelijks aangroeit. De scheepswerven zijn tot einde 2025 volgeboekt en bouwen nu vooral LNG-tankers en containerschepen.
Meer vraag en meer mijlen
De vrachttarieven zijn in het huidige kwartaal wel gedaald in beide tankersegmenten. Volgens Euronav zal de aankondiging van de Opec+ om de productie vanaf mei 2023 te verminderen waarschijnlijk eveneens een impact hebben. ‘Deze verminderingen zullen echter vooral gericht zijn op oliebronnen in het Midden-Oosten. De belangrijkste drijvende kracht achter de groei van de vraag en het verbruik bevindt zich in het Verre Oosten, zodat de alternatieve ruwe olie uit Atlantische vaten zal moeten komen, waardoor het vervoer ongeveer tweemaal zo ver zal moeten gaan. Dit moet een deel van het verlies door het lagere vrachtaanbod uit het Midden-Oosten compenseren,’ klinkt het.
De verwachting is dat de wereldwijde vraag naar ruwe olie dit jaar een recordverbruik zal bereiken van 102 miljoen vaten per dag. De belangrijkste drijfveren van deze opleving zijn het herstel van het luchtverkeer en de stijgende Chinese vraag.
Nieuwe directeuren
De voorbije twee maanden maakten drie nieuwe directeuren hun opwachting. Thierry de Grieze, master in organisatie- en arbeidspsychologie en gediplomeerd coach is de nieuwe chief people officer. De voorbije 23 jaar werkte hij in onder meer de distributie van industriële onderdelen en aan oplossingen voor vloeren en precisiebewerking voor de lucht- en ruimtevaart. Sofie Lemlijn werkt al sinds 2019 voor Euronav, als senior legal counsel en secretaris-generaal. Eerder was ze bijna tien jaar in dienst van de Nederlandse rederij Vroon. Michail Malliaros trad in 2005 in dienst van Euronav Ship Management Hellas. Hij werd er in 2022 general manager.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?