‘Maersk eist vele miljoenen wegens Suez-blokkade’

schadevergoeding

Maersk heeft bij de Maritime and Commercial Court in Denemarken een zaak aangespannen tegen onder meer concurrent Evergreen en scheepsmanager Schulte Group vanwege de blokkade van het Suezkanaal door containerschip ‘Ever Given’ in 2021. Maersk eist een schadevergoeding van 300 miljoen Deense kronen (44 miljoen dollar).

ever given
Foto: Shutterstock

Dat meldt de maritieme nieuwssite ShippingWatch. De ‘Ever Given’ blokkeerde het Suezkanaal twee jaar geleden bijna een weeklang en veroorzaakte zo enorme vertragingen voor het hele scheepvaartverkeer tussen Azië en Europa. Maersk heeft berekend dat zo’n vijftig van haar schepen destijds vertraging opliepen door het incident.

Het nieuws over de zaak bij het Maritime and Commercial Court is tegenover ShippingWatch bevestigd door de Schulte Group, die destijds onder meer verantwoordelijk was voor het inhuren van de bemanning. Het bedrijf stelt vertrouwen te hebben in een goede afloop van de zaak.

In een eerder stadium had Evergreen op haar beurt al eens gesteld dat de scheepseigenaar waarvan het schip werd gecharterd, en niet zijzelf, moet worden aangesproken op de schade die uit het ‘Ever Given’-drama is voortgevloeid. Maersk heeft gereageerd dat het geen informatie geeft over lopende juridische kwesties.

‘Maersk eist vele miljoenen wegens Suez-blokkade’ | NT

‘Maersk eist vele miljoenen wegens Suez-blokkade’

schadevergoeding

Maersk heeft bij de Maritime and Commercial Court in Denemarken een zaak aangespannen tegen onder meer concurrent Evergreen en scheepsmanager Schulte Group vanwege de blokkade van het Suezkanaal door containerschip ‘Ever Given’ in 2021. Maersk eist een schadevergoeding van 300 miljoen Deense kronen (44 miljoen dollar).

ever given
Foto: Shutterstock

Dat meldt de maritieme nieuwssite ShippingWatch. De ‘Ever Given’ blokkeerde het Suezkanaal twee jaar geleden bijna een weeklang en veroorzaakte zo enorme vertragingen voor het hele scheepvaartverkeer tussen Azië en Europa. Maersk heeft berekend dat zo’n vijftig van haar schepen destijds vertraging opliepen door het incident.

Het nieuws over de zaak bij het Maritime and Commercial Court is tegenover ShippingWatch bevestigd door de Schulte Group, die destijds onder meer verantwoordelijk was voor het inhuren van de bemanning. Het bedrijf stelt vertrouwen te hebben in een goede afloop van de zaak.

In een eerder stadium had Evergreen op haar beurt al eens gesteld dat de scheepseigenaar waarvan het schip werd gecharterd, en niet zijzelf, moet worden aangesproken op de schade die uit het ‘Ever Given’-drama is voortgevloeid. Maersk heeft gereageerd dat het geen informatie geeft over lopende juridische kwesties.