In een eerdere prognose was ZIM nog uitgegaan van een positieve ebit (operationele winst voor rente en belastingen) van 100 tot 500 miljoen dollar.
‘De omstandigheden in de containerscheepvaartmarkt op de korte termijn blijven uitdagend’, aldus Eli Glickman, ceo van ZIM, ‘met een marktvraag die naar verwachting de rest van dit jaar matig blijft.’ De resultaten van de Israëlische rederij in het tweede kwartaal, die in augustus gepresenteerd worden, waren volgens Glickman nog wel ‘grotendeels in lijn met wat we verwacht hadden’, ‘maar we gaan er nu niet langer meer vanuit dat de vrachttarieven zich in de tweede helft van 2023 gaan verbeteren, zoals we eerder hadden aangenomen omdat dit in het seizoen normaal wel gebeurt.’
Zwakke vrachttarieven
De ‘voortdurend zwakke vrachttarieven’, met name op de Transpacific, zijn volgens ZIM, de nummer 10 op de ranglijst van grootste containerrederijen in de wereld, de belangrijkste oorzaak voor het tegenvallende huishoudboekje, gevolgd door de volumegroei die eveneens minder is dan eerder voorzien was.
De ebitda (brutowinst) waarop ZIM nu rekent voor het volledige jaar is 1,2 tot 1,6 miljard dollar, waar de containerrederij eerder nog uitging van 1,8 tot 2,2 miljard. De prognose van de Israëlische containerrederij lijkt een voorbode voor de rest van de sector, die tijdens de coronaperiode gewend was geraakt aan recordwinsten en ook in het afgelopen halfjaar waarschijnlijk nog wel groene cijfers bleef schrijven.
Zo maakte de Chinese rederij Cosco Shipping onlangs in een mededeling aan de beurs van Hong Kong bekend dat haar ebit in het eerste halfjaar met 74% was gedaald, maar de operationele winst bleef daarmee nog wel steeds ruim aan de positieve kant: 3,4 miljard dollar. OOCL, dochterbedrijf van Cosco, meldde ondertussen een omzetdaling van 60% en wees net als ZIM de dalende containertarieven aan als belangrijkste oorzaak.
Gouden jaren
Doordat containerrederijen tijdens de afgelopen gouden jaren veel nieuwe containerschepen hebben besteld en zo nog meer capaciteit te vullen krijgen, wordt algemeen aangenomen dat de sector het de komende tijd alleen maar moeilijker krijgt, maar ZIM-ceo Glickman ziet in de lng-aangedreven, energiezuinige nieuwbouwschepen die zijn rederij heeft besteld juist het belangrijkste wapen om de kostenstructuur en de concurrentiepositie van het bedrijf te verbeteren.
‘We verwachten dat onze sterke balans en voldoende liquide middelen ZIM goed zullen blijven dienen en ons in staat zullen stellen om uitzicht te houden op de lange termijn.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?