De Zwitsers-Italiaanse containerrederij verwacht de nieuwbouwschepen in de loop van de tweede helft van 2026 en in 2027 in gebruik te kunnen nemen. De vaartuigen kunnen worden bijgeschreven in het toch al zo lijvige orderboek van MSC. Zo plaatste MSC in januari ook al een bestelling van tien containerschepen, bij dezelfde werf, toen voor exemplaren met een capaciteit van 11.500 teu. Die moeten in 2025/2026 in de vaart komen en kosten de rederij 1,2 miljard dollar. Hoe diep MSC in de buidel moet tasten voor de nieuwste bestelling is nog onbekend. Net als in januari heeft MSC weer gekozen voor dual fuel-schepen die op lng kunnen varen.
Met de recente tewaterlating van de 24.000 teu-reuzen ‘MSC Michel Cappellini’ en ‘MSC Gemma’ is marktleider MSC de eerste rederij uit de geschiedenis geworden die beschikt over een vloot die meer dan 5 miljoen teu containercapaciteit biedt. Medio juli hield de rederij de ‘MSC Michel Cappellini’ ten doop in Bremerhaven, waar een Italiaanse violist, een Duitse turnkampioene en een televisiepresentatrice waren ingehuurd om er voor ruim achthonderd gasten een show van te maken. Vanwege het dikke orderboek van MSC is de verwachting dat de rederijvloot van de Zwitsers al medio volgend jaar de volgende grote mijlpaal van 6 miljoen teu passeert. MSC neemt zo steeds meer afstand van Maersk, de veel minder kooplustige Deense concurrent die tot begin vorig jaar nog de grootste containerrederij ter wereld was.
Sloop
MSC leidt aan de andere kant ook de dans als het gaat om het slopen van oude schepen. Volgens een nieuwe inventarisatie van het Britse scheepvaartmedium Lloyd’s List heeft de rederij dit jaar inmiddels elf schepen van de hand gedaan, oude vaartuigen die in India of Bangladesh ontmanteld zullen worden. Alle rederijen bij elkaar hebben dit jaar nu 51 containerschepen afgedankt volgens de Lloyd’s List-inventarisatie, tezamen goed voor ruim 100.000 teu die naar de sloop gaat.
Het betekent dat de wereldwijde containervloot voorlopig nog op ‘big bang’-achtige wijze blijft uitdijen, want tegenover die 100.000 afgedankte teu staat een orderboek van grofweg 7,5 miljoen teu, waarvan MSC circa 1,5 miljoen voor zijn rekening neemt.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?