Op de Shanghai-Rotterdam-trade weten de containerrederijen gemiddeld nu 1.768 dollar in rekening te brengen voor een veertigvoets container op de spotmarkt, 95 dollar meer dan een week geleden. Daarmee zetten ze een verrassende comeback voort. De rederijen gingen eind juni nog bijzonder somber gestemd de zomer in: het gemiddelde Shanghai-Rotterdam-tarief klonk toen als een ongeluksgetal, 1.313 dollar per veertigvoeter, en dat was een schijntje in vergelijking met de slordige 15.000 dollar die ze op het hoogtepunt van de coronahausse konden vragen. Drewry deed bovendien de voorspelling dat de tarieven nóg verder ineen zouden gaan zakken. Alle sterren leken immers ongunstig te staan voor de rederijen: de economie sukkelt van Nederland tot aan China, terwijl wel het ene na het andere nieuwbouwschip te water wordt gelaten, waardoor er nog meer capaciteit te vullen is.
Een algemene tariefsverhoging die begin juli door Maersk werd aangekondigd voor een select aantal routes, waaronder Azië-Rotterdam – een maatregel waarmee rederijen in de praktijk zeker niet altijd succes oogsten – bleek echter wel aan te slaan. In weerwil van de economische ontwikkelingen vertoonden de containervolumes de afgelopen maanden een licht stijgende lijn, terwijl de rederijen er ook in lijken te slagen om door het snijden in hun dienstverlening (blank sailings) de capaciteit gunstig af te stemmen op de marktvraag. De 15.000 dollar van nog niet eens zo lang geleden blijft mijlenver buiten bereik en komt vermoedelijk nooit meer terug, maar opkrabbelen doen de spottarieven wel.
Wereldwijd
De stijging van de containertarieven beperkt zich niet tot de Azië-Noord-Europaroute: wereldwijd stijgt de World Container Index van Drewry deze week met 2,3%. Een negatieve uitzondering vormt de transatlantische route, het vaargebied waar de containerrederijen eind vorig jaar juist nog hun schepen naartoe verhuisden omdat er op dat moment meer geld te verdienen viel dan op de Azië-Europa-route. Deze week blijft het New York-Rotterdam-tarief hangen op 798 dollar voor een veertigvoets container en daalt het tarief op het omgekeerde traject richting de Amerikaanse metropool met 1% naar 1.577 dollar.
De logistieke sector is over de gehele linie evenwel optimistisch gestemd over herstel van de containermarkt, stelde Container xChange deze week op basis van een in juli uitgevoerde enquête onder 2.570 expediteurs, containerreders, containerverhuurders en andere ‘supplychainprofessionals’ (waarvan de bevindingen staan opgetekend in de ‘Container xChange Market Forecaster’) . Ook op de eigen tarievenbarometer van het Hamburgse platform, de Container Price Sentiment Index, staat de wijzer volgens het platform op groen. Al zijn de meningen nog wel behoorlijk verdeeld: 42% van de ondervraagde ingewijden verwacht een verdere stijging van de containertarieven, 30% denkt dat ze gelijk blijven, maar de overige 28% rekent er juist op dat de tarieven weer gaan inzakken. Container xChange spreekt concluderend evenwel van ‘een marktverbetering die gunstige omstandigheden schept’ voor het najaar, dat in de containermarkt normaliter geldt als het hoogseizoen.
Slag om de arm
Container xChange houdt als slag om de arm dat ‘de koers van de containerscheepvaart de komende maanden op een ingewikkelde manier verweven zal zijn met economische verschuivingen, handelsdynamiek en aanpassingen in de logistieke keten’. ‘Nu we dichterbij de feestdagen komen, zullen de veerkracht en het aanpassingsvermogen van de sector nog op de proef worden gesteld’, aldus het Hamburgse platform.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?