Het gemiddelde tarief voor een spotcontainer Shanghai-Rotterdam daalde afgelopen week van 1.768 naar 1.688 dollar per veertigvoeter volgens de Drewry-index, die op vrijwel alle grote vaargebieden in de wereld de tarieven zag dalen. Op Shanghai-Los Angeles ging er bijvoorbeeld 120 dollar vanaf, eveneens een daling van 5%.
Dat uitgerekend nu, eind augustus, de containerrederijen hun spottarieven naar beneden bijstellen, is geen goed teken, zo analyseert de Deense containervaartdeskundige Lars Jensen op zijn Linkedin-account, want de laatste weken in de aanloop naar de Chinese ‘Gouden Week’ zouden normaliter juist de grote moneymakers voor de containerreders moeten zijn. De Gouden Week, de eerste week van oktober, is voor de Chinezen een belangrijke feestperiode waarin even niet aan werken wordt gedacht en waarin dus ook fabrieken en haventerminals plat komen te liggen. Voor westerse importeurs die op tijd hun verkoopwaar met het oog op ons eigen feestdagenseizoen van november-december in huis willen hebben, is het dus altijd zaak dat hun containerlading vóór die eerste oktober uit China vertrekt, wat in ‘normale’ jaren resulteerde in druk scheepvaartverkeer met extra veel ladingaanbod en extra hoge tarieven.
Optimisme
Drewry zag eind juli het Shanghai-Rotterdam-tarief plotseling met 25% omhoog schieten, van 1.292 naar 1.620 dollar, waarna de containerrederijen in de eerste weken van augustus hun tarieven nog wat verder op wisten te krikken. Analisten concludeerden dat de containerrederijen erin waren geslaagd om verladers warm te krijgen voor aangekondigde ‘general rate increases’, daarbij geholpen door licht herstel van de containervolumes. Amerikaanse verladers meldden verheugd dat er dan toch nog een echt piekseizoen leek te gaan komen, waarna het Hamburgse platform Container xChange uit een enquête onder logistieke professionals concludeerde dat ook elders het optimisme over de containermarkt groeiende was.
Ondanks de nu weer dalende spottarieven (andere indexen zoals de Shanghai Containerized Freight Index bevestigen de dalende trend) levert een container voor de rederijen nog wel steeds meer op dan afgelopen juni, toen de reders nog somberder gestemd waren en ze helemaal nog geen hoop hadden op zelfs maar een lichte opleving. De ups en downs van de afgelopen weken zullen voor de containerrederijen al met al niet leiden tot een heel blakend huishoudboekje in september, zeker niet als ze gaan vergelijken met voorgaande jaren. Het door Drewry gemeten gemiddelde tarief op de Shanghai-Rotterdam-route van 8 september vorig jaar, 7.435 dollar per veertigvoeter, zal ver buiten bereikbaar blijven, en dat van 9 september 2021 zal de containerreders al helemaal weemoedig maken: 14.074 dollar.
Huishoudboekje
De Noorse analist Xeneta adviseerde verladers vorige week nog dat het nú een gunstig moment is om met de containerrederijen te onderhandelen over de tarieven in langetermijncontracten. Dat de spottarieven medio zomer stegen, duidt er volgens de analist op dat de bodem van de containertarieven toch echt wel zo’n beetje is bereikt, en voor de contracttarieven, die altijd wat langzamer op de marktontwikkelingen reageren, geldt dat volgens Xeneta dus ook. Echt heel veel lager kan het prijsniveau volgens de analist niet meer worden, dus zou dit een gunstig moment kunnen zijn voor verladers die voor het bekende dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?