EU: TEN-T levert te weinig alternatieve spoorcapaciteit op

Nog geen modal shift

Het Europese investeringsprogramma TEN-T voor de uitbouw van de trans-Europese transportcorridors levert nog te weinig extra railcapaciteit op om meer goederenvervoer van de weg naar het spoor te krijgen.

Dat stelt de Europese Commissie in een recent tussenrapport over de voortgang van het project op spoorgebied. Daarbij werden de jaren 2018 en 2019 onder de loep genomen.

Uit de voortgangsnota blijkt dat de Ten-T op het gebied van de EU-railinfrastructuur voor grensoverschrijdende lange vrachttreinen – gesproken wordt van een lengte 740 meter – nog niet veel heeft opgeleverd. Zo is er slechts één railcorridor in de gehele EU geschikt voor deze lange vrachttreinen, aldus de commissie.

Handicap

De Europese Commissie wijst er daarbij op dat er nauwelijks nog baanvakken zijn aangelegd in de EU waar deze lange vrachttreinen elkaar kunnen passeren. Dat handicap zorgt ervoor dat het TEN-T-netwerk op dat punt maar beperkt inzetbaar is voor de modal shift in Europa en het spoorvervoer meer concurrerend te maken tegenover het wegvervoer.

Kritisch is de Europese Commissie ook over het feit dat nog steeds te weinig van de TENT-T-corridors geschikt zijn voor het vervoer van opleggers met een hoogte van vier meter. De EU spreekt van 60% van het netwerk, waardoor grote delen van de trans-Europese railinfrastructuur niet benut kan worden als alternatief voor het wegvervoer. Daarbij komt dat Brussel juist het transport van trailers over het spoor ziet als een belangrijke groeimarkt voor de het railgoederenvervoer.

Subsidie-eisen aanscherpen

De Europese Commissie vindt dat deze tekortkomingen snel moeten worden hersteld en wil daarom de criteria voor de TEN-T-subsidies en doelstellingen op deze punten de komende tijd aanscherpen. Brussel gaat er daarbij nog steeds van uit dat het basisnetwerk uiterlijk 2030 wordt opgeleverd. Het totale netwerk moet in 2050 gereed zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

EU: TEN-T levert te weinig alternatieve spoorcapaciteit op | NT

EU: TEN-T levert te weinig alternatieve spoorcapaciteit op

Nog geen modal shift

Het Europese investeringsprogramma TEN-T voor de uitbouw van de trans-Europese transportcorridors levert nog te weinig extra railcapaciteit op om meer goederenvervoer van de weg naar het spoor te krijgen.

Dat stelt de Europese Commissie in een recent tussenrapport over de voortgang van het project op spoorgebied. Daarbij werden de jaren 2018 en 2019 onder de loep genomen.

Uit de voortgangsnota blijkt dat de Ten-T op het gebied van de EU-railinfrastructuur voor grensoverschrijdende lange vrachttreinen – gesproken wordt van een lengte 740 meter – nog niet veel heeft opgeleverd. Zo is er slechts één railcorridor in de gehele EU geschikt voor deze lange vrachttreinen, aldus de commissie.

Handicap

De Europese Commissie wijst er daarbij op dat er nauwelijks nog baanvakken zijn aangelegd in de EU waar deze lange vrachttreinen elkaar kunnen passeren. Dat handicap zorgt ervoor dat het TEN-T-netwerk op dat punt maar beperkt inzetbaar is voor de modal shift in Europa en het spoorvervoer meer concurrerend te maken tegenover het wegvervoer.

Kritisch is de Europese Commissie ook over het feit dat nog steeds te weinig van de TENT-T-corridors geschikt zijn voor het vervoer van opleggers met een hoogte van vier meter. De EU spreekt van 60% van het netwerk, waardoor grote delen van de trans-Europese railinfrastructuur niet benut kan worden als alternatief voor het wegvervoer. Daarbij komt dat Brussel juist het transport van trailers over het spoor ziet als een belangrijke groeimarkt voor de het railgoederenvervoer.

Subsidie-eisen aanscherpen

De Europese Commissie vindt dat deze tekortkomingen snel moeten worden hersteld en wil daarom de criteria voor de TEN-T-subsidies en doelstellingen op deze punten de komende tijd aanscherpen. Brussel gaat er daarbij nog steeds van uit dat het basisnetwerk uiterlijk 2030 wordt opgeleverd. Het totale netwerk moet in 2050 gereed zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement