Duitsland breidt proeftracé trolleytrucks uit

Bovenleiding

Duitsland steekt 12 miljoen euro in verlenging van de omstreden elektrische snelweg in de Duitse deelstaat Hessen. De initiatiefnemers zien in de weg met bovenleiding een veelbelovende oplossing voor het vergroten van de actieradius van elektrische trucks.

Het gaat om een verlenging van het proefvak op de Duitse A5 tussen Frankfurt am Main en Darmstadt met 7 kilometer. De totale lengte van dit traject komt daarmee op 17 kilometer, meldt de verkeersautoriteit Hessen Mobil. De verlenging is volgens de organisatie nodig om meer inzicht te krijgen in de mogelijkheid om accu’s van hybride en volledig elektrische trucks op te laden tijdens het rijden.

De deelnemers aan de proef, die loopt sinds afgelopen zomer, rijden met in totaal vijf trucks die zijn uitgerust met een pantograaf. De voor de uitbreiding benodigde 12 miljoen euro komt van de federale overheid. De bouw moet eind 2022 voltooid zijn.

In Duitsland bestaat veel scepsis over de kosten van het trolleyplan. Groots investeren in nieuwe infrastructuur ligt niet voor de hand, is de veelgehoorde kritiek. Het zou veel eenvoudiger zijn om het vervoer van de weg naar het spoor te verplaatsen.

Duitsland breidt proeftracé trolleytrucks uit | NT

Duitsland breidt proeftracé trolleytrucks uit

Bovenleiding

Duitsland steekt 12 miljoen euro in verlenging van de omstreden elektrische snelweg in de Duitse deelstaat Hessen. De initiatiefnemers zien in de weg met bovenleiding een veelbelovende oplossing voor het vergroten van de actieradius van elektrische trucks.

Het gaat om een verlenging van het proefvak op de Duitse A5 tussen Frankfurt am Main en Darmstadt met 7 kilometer. De totale lengte van dit traject komt daarmee op 17 kilometer, meldt de verkeersautoriteit Hessen Mobil. De verlenging is volgens de organisatie nodig om meer inzicht te krijgen in de mogelijkheid om accu’s van hybride en volledig elektrische trucks op te laden tijdens het rijden.

De deelnemers aan de proef, die loopt sinds afgelopen zomer, rijden met in totaal vijf trucks die zijn uitgerust met een pantograaf. De voor de uitbreiding benodigde 12 miljoen euro komt van de federale overheid. De bouw moet eind 2022 voltooid zijn.

In Duitsland bestaat veel scepsis over de kosten van het trolleyplan. Groots investeren in nieuwe infrastructuur ligt niet voor de hand, is de veelgehoorde kritiek. Het zou veel eenvoudiger zijn om het vervoer van de weg naar het spoor te verplaatsen.