DB Schenker met waterstoftruck van Hyzon de weg op

Brandstofcel

DB Schenker gaat een waterstoftruck van Hyzon inzetten tussen Keulen en het Belgische Eupen. Het gaat om een elektrisch aangedreven vrachtwagen van 40 ton met brandstofcel, die volgens de transportreus 400 kilometer kan afleggen.

Hyzon DB Schenker waterstoftruck
Foto: DB Schenker

Volgens Schenker is het de eerste vrachtwagen met brandstofcel in deze gewichtsklasse die in Duitsland de weg op gaat. Het bedrijf huurt de truck via een pay-per-use constructie bij Hylane, een dochteronderneming van de Duitse verzekeringsmaatschappij DEVK. In de toekomst wil Schenker nog meer vrachtwagens met waterstofstofcel aan de vloot toevoegen.

De Hyzon-truck is gebouwd in de fabriek van Hyzon in het Groningse Winschoten. Deze enige Europese vestiging kwam in december 2022 volledig terug in handen van de Amerikaanse truckbouwer, toen Hyzon de aandelen van Holthausen terugkocht. Ondanks de breuk met Holthausen heeft de truckfabrikant de brandstofceltruck toch weten af te bouwen.

DB Schenker met waterstoftruck van Hyzon de weg op | NT

DB Schenker met waterstoftruck van Hyzon de weg op

Brandstofcel

DB Schenker gaat een waterstoftruck van Hyzon inzetten tussen Keulen en het Belgische Eupen. Het gaat om een elektrisch aangedreven vrachtwagen van 40 ton met brandstofcel, die volgens de transportreus 400 kilometer kan afleggen.

Hyzon DB Schenker waterstoftruck
Foto: DB Schenker

Volgens Schenker is het de eerste vrachtwagen met brandstofcel in deze gewichtsklasse die in Duitsland de weg op gaat. Het bedrijf huurt de truck via een pay-per-use constructie bij Hylane, een dochteronderneming van de Duitse verzekeringsmaatschappij DEVK. In de toekomst wil Schenker nog meer vrachtwagens met waterstofstofcel aan de vloot toevoegen.

De Hyzon-truck is gebouwd in de fabriek van Hyzon in het Groningse Winschoten. Deze enige Europese vestiging kwam in december 2022 volledig terug in handen van de Amerikaanse truckbouwer, toen Hyzon de aandelen van Holthausen terugkocht. Ondanks de breuk met Holthausen heeft de truckfabrikant de brandstofceltruck toch weten af te bouwen.