Voormalig Litouws viceminister veroordeeld voor uitbuiting na onderzoek FNV

Cabinekamperen

Een leidinggevende van het Litouwse transportbedrijf Arijus is voor de Belgische strafrechter veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van een half jaar wegens uitbuiting. De man, die viceminister van Transport in Litouwen is geweest, krijgt ook een geldboete. De zaak kwam aan het rollen na onderzoek van VNB, de stichting van FNV die toeziet op de naleving van cao’s.

Foto: Shutterstock

Uit interviews die VNB afnam bij chauffeurs van Arijus bleek dat zij nooit in of naar Litouwen reden, maar alleen in en rond België. De chauffeurs vervoerden zeecontainers in Rotterdam en Zeebrugge voor bedrijven als Samskip, ECS, P&O Ferrymasters en Ikea.

De 38 chauffeurs werden echter wel betaald alsof ze in Litouwen werkten. De meesten van hen waren geen Litouwers, maar kwamen van buiten de Europese Unie, zoals Oekraïne en Wit-Rusland. Arijus bezorgde hen Litouwse vergunningen, door hen in te schrijven op het adres van een Litouws IBIS Hotel.

Wassen met bidon

De chauffeurs werden verplicht om vijf tot twaalf weken aan één stuk in hun vrachtwagencabine te wonen. Er was geen stromend water, alleen een vervuild mobiel toilet en de chauffeurs mochten hun vrachtwagen niet achterlaten.

‘Ze wasten zich in open lucht met water uit een bidon en konden bij sterke zeewind hun eten alleen koken in hun cabine. De rij- en rusttijden werden daarbij niet gerespecteerd, zodat niet alleen de veiligheid van de werknemers in het gedrang kwam, maar ook van andere weggebruikers’, schrijft FNV.

Het transportbedrijf Arijus kreeg ook boetes en is veroordeeld tot het nabetalen van de chauffeurs, tot tienduizenden euro’s per chauffeur.

Belgisch voorbeeld

Edwin Atema van FNV Transport en Logistiek is blij met de uitspraak, maar plaatst er een kritische noot bij voor Nederland. ‘Het laat zien dat in Nederland de inspectiediensten en het Openbaar Ministerie alleen maar in onmogelijkheden denken.’

‘Voor elke handhavingsoplossing die wij aandragen wordt wel weer een probleem gezocht. In België laten ze zien hoe het moet. De Nederlandse inspectiediensten en het Openbaar Ministerie moeten daar maar eens op stage.’

Voormalig Litouws viceminister veroordeeld voor uitbuiting na onderzoek FNV | NT

Voormalig Litouws viceminister veroordeeld voor uitbuiting na onderzoek FNV

Cabinekamperen

Een leidinggevende van het Litouwse transportbedrijf Arijus is voor de Belgische strafrechter veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van een half jaar wegens uitbuiting. De man, die viceminister van Transport in Litouwen is geweest, krijgt ook een geldboete. De zaak kwam aan het rollen na onderzoek van VNB, de stichting van FNV die toeziet op de naleving van cao’s.

Foto: Shutterstock

Uit interviews die VNB afnam bij chauffeurs van Arijus bleek dat zij nooit in of naar Litouwen reden, maar alleen in en rond België. De chauffeurs vervoerden zeecontainers in Rotterdam en Zeebrugge voor bedrijven als Samskip, ECS, P&O Ferrymasters en Ikea.

De 38 chauffeurs werden echter wel betaald alsof ze in Litouwen werkten. De meesten van hen waren geen Litouwers, maar kwamen van buiten de Europese Unie, zoals Oekraïne en Wit-Rusland. Arijus bezorgde hen Litouwse vergunningen, door hen in te schrijven op het adres van een Litouws IBIS Hotel.

Wassen met bidon

De chauffeurs werden verplicht om vijf tot twaalf weken aan één stuk in hun vrachtwagencabine te wonen. Er was geen stromend water, alleen een vervuild mobiel toilet en de chauffeurs mochten hun vrachtwagen niet achterlaten.

‘Ze wasten zich in open lucht met water uit een bidon en konden bij sterke zeewind hun eten alleen koken in hun cabine. De rij- en rusttijden werden daarbij niet gerespecteerd, zodat niet alleen de veiligheid van de werknemers in het gedrang kwam, maar ook van andere weggebruikers’, schrijft FNV.

Het transportbedrijf Arijus kreeg ook boetes en is veroordeeld tot het nabetalen van de chauffeurs, tot tienduizenden euro’s per chauffeur.

Belgisch voorbeeld

Edwin Atema van FNV Transport en Logistiek is blij met de uitspraak, maar plaatst er een kritische noot bij voor Nederland. ‘Het laat zien dat in Nederland de inspectiediensten en het Openbaar Ministerie alleen maar in onmogelijkheden denken.’

‘Voor elke handhavingsoplossing die wij aandragen wordt wel weer een probleem gezocht. In België laten ze zien hoe het moet. De Nederlandse inspectiediensten en het Openbaar Ministerie moeten daar maar eens op stage.’