Jaar langer vrij baan voor Oekraïense trucks in de EU

Tot juni 2024

Het verdrag voor vrij verkeer van Oekraïense vrachtwagens naar de Europese Unie is verlengd tot juni 2024. Chauffeurs kunnen daardoor een jaar langer in de EU rijden, zonder daar aanvullende documenten voor aan te vragen.

Vrachtwagens in de file in Oekraïne
Foto: Shutterstock

Dat meldt de Oekraïense minister van infrastructuur Oleksandr Koebrakov. De Europese Commissie schreef eerder over een mogelijke verlenging tot 31 december 2025. Dankzij de overeenkomst hebben chauffeurs uit Oekraïne en de EU ook geen internationaal rijbewijs nodig in beide regio’s.

Meer grensoverschrijdingen

Het verdrag is sinds juni 2022 van kracht. Volgens Oekraïne steeg het aantal vervoerders dat de grens met de EU overschrijdt sindsdien met 53% ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Het aantal vervoersbewegingen steeg met 43%. Oekraïne verwacht dat het wegvervoer naar de EU nog verder toeneemt.

‘We ontwikkelen momenteel de nodige logistieke infrastructuur aan de grens’, schrijft Koebrakov op de overheidswebsite. ‘Sinds de invasie hebben we twee nieuwe grensovergangen met Roemenië geopend, en een controlepost voor lege vrachtwagens aan de grens met Polen.’

Het verdrag kwam tot stand na de Russische inval in Oekraïne. Doordat de Zwarte Zee geblokkeerd werd, kon Oekraïne goederen nauwelijks in- en uitvoeren. Ook na de graandeal, die vorige week met vier maanden verlengd werd, bleef wegvervoer volgens de Europese Unie in trek.

Jaar langer vrij baan voor Oekraïense trucks in de EU | NT

Jaar langer vrij baan voor Oekraïense trucks in de EU

Tot juni 2024

Het verdrag voor vrij verkeer van Oekraïense vrachtwagens naar de Europese Unie is verlengd tot juni 2024. Chauffeurs kunnen daardoor een jaar langer in de EU rijden, zonder daar aanvullende documenten voor aan te vragen.

Vrachtwagens in de file in Oekraïne
Foto: Shutterstock

Dat meldt de Oekraïense minister van infrastructuur Oleksandr Koebrakov. De Europese Commissie schreef eerder over een mogelijke verlenging tot 31 december 2025. Dankzij de overeenkomst hebben chauffeurs uit Oekraïne en de EU ook geen internationaal rijbewijs nodig in beide regio’s.

Meer grensoverschrijdingen

Het verdrag is sinds juni 2022 van kracht. Volgens Oekraïne steeg het aantal vervoerders dat de grens met de EU overschrijdt sindsdien met 53% ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Het aantal vervoersbewegingen steeg met 43%. Oekraïne verwacht dat het wegvervoer naar de EU nog verder toeneemt.

‘We ontwikkelen momenteel de nodige logistieke infrastructuur aan de grens’, schrijft Koebrakov op de overheidswebsite. ‘Sinds de invasie hebben we twee nieuwe grensovergangen met Roemenië geopend, en een controlepost voor lege vrachtwagens aan de grens met Polen.’

Het verdrag kwam tot stand na de Russische inval in Oekraïne. Doordat de Zwarte Zee geblokkeerd werd, kon Oekraïne goederen nauwelijks in- en uitvoeren. Ook na de graandeal, die vorige week met vier maanden verlengd werd, bleef wegvervoer volgens de Europese Unie in trek.