Dat blijkt uit een rapport dat de fabrikant deze week heeft ingediend bij de Amerikaanse beurscommissie. ‘In het eerste kwartaal van 2023 heeft de onderneming een schikking getroffen met verschillende eisers. Op basis van deze schikkingen en uitspraken zal de onderneming in het eerste kwartaal van 2023 een eenmalige last vóór belastingen opnemen van 600 miljoen dollar (446 miljoen na belastingen) voor de geschatte totale kosten’, schrijft Paccar.
Het bedrag van 600 miljoen dollar kan nog afwijken, omdat nog niet alle zaken zijn afgehandeld. ‘De schatting kan worden aangepast naarmate het juridische proces vordert, wat een wezenlijke invloed kan hebben op de financiële resultaten van de onderneming’, is te lezen in het rapport.
Kartelvorming
Van 1997 tot 2011 was er sprake van kartelvorming tussen de zes grootste Europese truckfabrikanten. Met onderlinge prijsafspraken en het uitwisselen van informatie dreef het kartel de prijzen voor nieuwe vrachtwagens op.
In 2016 legde de Europese Commissie voor bijna drie miljard euro aan boetes op aan Daimler, Iveco, DAF en Volvo/Renault, waarvan DAF 753 miljoen euro moest betalen. Scania ontkende eerst betrokkenheid maar kreeg twee jaar later nog een boete van 880 miljoen euro.
Massaprocedure
Rechtszaken die klanten hebben aangespannen tegen de fabrikanten zijn nu in volle gang. Onlangs bepaalde een Britse rechter dat DAF zeker 17 miljoen euro moet betalen aan Royal Mail, omdat de fabrikant uit Eindhoven jarenlang te veel gerekend heeft voor zijn vrachtwagens.
Veel Nederlandse gedupeerden hebben zich aangesloten bij de massaprocedure van NLtruckkartel. Deze wordt vertegenwoordigd door advocatenkantoor Hausfeld en gesteund door ondernemersorganisatie TLN en transportverzekeraar TVM. Bij die zaak hebben zich zo’n 2000 cliënten gemeld. Een volgende uitspraak wordt later dit jaar verwacht.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?