De Europese Commissie heeft inbreukprocedures aangekondigd tegen Denemarken en Frankrijk. Tegen België, Bulgarije, Italië, Hongarije, Malta, Polen, Slovenië en Finland liepen al procedures. Deze landen hebben van Brussel ‘met redenen omklede adviezen’ ontvangen. Als de landen daar niets mee doen, volgt mogelijk een gang naar de Europese rechter.
Volgens de nieuwe regels moeten gedetacheerde chauffeurs uit een ander EU-land voor hetzelfde werk dezelfde beloning krijgen als hun collega’s in de lidstaat waar de werkzaamheden worden uitgevoerd – als deze voorwaarden tenminste beter zijn dan die in het oorspronkelijke werkland. De detacheringseisen, die onderdeel zijn van het Mobiliteitspakket, moeten sociale dumping en onderbetaling van buitenlandse truckers tegengaan.
De detacheringrichtlijn is al op 2 februari 2022 ingevoerd. Ondernemers moeten sinds die datum voldoen aan de regels, maar veel overheden blijken de richtlijn niet te kunnen of willen omzetten in nationale wetgeving. Ook tegen Nederland liep tot voor kort een inbreukprocedure vanwege de detacheringsregels. Het kabinet wist een zaak bij het Europese Hof van Justitite afgelopen mei te voorkomen door de langverwachte wetgeving alsnog door te voeren.
Complexiteit
Volgens het kabinet duurde de invoering in Nederland zo lang vanwege de complexiteit van de nieuwe regels. Zo zou voor Nederland lang onduidelijk zijn gebleven voor welke ritten ze nu precies moesten gelden, een zorg die gedeeld werd door de Raad van State. Verder plaatsen branchepartijen al sinds de aankondiging van de detacheringsrichtlijn vraagtekenens bij de handhaafbaarheid.
Daar komt bij dat er met de komst van de nieuwe regels twee verschillende regimes van toepassing zijn op werknemers van transportbedrijven: de generieke detacheringsrichtlijn, die gaat over gedetacheerde werknemers, en de nieuwe regels voor gedetacheerde chauffeurs. Voor transportondernemingen houdt dit in dat verschillende informatie- en administratievereisten gelden, afhankelijk van de vraag welk regime van toepassing is.
Ondernemers moeten detacheringen melden in het nieuwe Informatiesysteem Interne Markt (IMI). Branchevereniging TLN raadt aan om dit tijdig en correct te doen. Foutieve meldingen kunnen leiden tot hoge boetes.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?