Dat blijkt uit de laatste European Road Freight Rate Benchmark van de Britse analist Transport Intelligence (TI), vrachtplatform Upply en de internationale transportkoepel IRU. Het is voor het eerst in zes jaar dat spotvervoer volgens de ijking van de drie partijen goedkoper is dan contractvervoer.
De spottarieven voor wegvervoer zakten in het tweede kwartaal met ongeveer 2,8%. In vergelijking met het vorige kwartaal bleven de tarieven voor contractvervoer vrijwel gelijk. Jaar-op-jaar daalden de spotprijzen met 5,9%, terwijl de contracttarieven iets hoger uitvielen in vergelijking met vorig jaar (+2,2%).

Goedkoper spotvervoer
Het is het derde kwartaal op rij dat de spottarieven dalen. Volgens de benchmark daalden de tarieven in het eerste kwartaal van dit jaar met 5,4% en ook in de drie maanden daarvoor werd spotvervoer goedkoper. Volgens de capaciteitsindex van TI, waarvoor de analist gegevens van vrachtplatform Transporeon gebruikt, liggen de spottarieven al sinds januari onder de contracttarieven.
Overigens geldt de trend niet voor heel Europa. Tussen Duitsland (Duisburg) en Polen (Warschau) is het nog altijd voordeliger om langlopende contracten af te sluiten voor wegvervoer.

Gestegen kosten
‘In de eerste helft van 2023 zien we de effecten van de economische vertraging in Europa, geïllustreerd door de scherpe daling van de spotprijzen’, zegt Thomas Larrieu, ceo van Upply. ‘Toch is het belangrijk om op te merken dat de prijzen voor wegvervoer in Europa gemiddeld 12-15% hoger blijven dan voor de pandemie, wat een structurele stijging van de kosten voor vervoerders weerspiegelt.’
De verwachting is dat de prijzen in de loop van het jaar gelijk blijven of licht dalen. Pas in het eerste kwartaal van 2024 verwachten de analisten een mogelijke stijging.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?