Boerenblokkades leggen transport naar België stil: ‘Dit gaat in de miljoenen lopen’

Diverse snelwegen geblokkeerd

Boerenblokkades bij de grens met België bezorgen de transportsector een zware strop. TLN wil dat de boeren hun protest staken, volgens de Vern gaan er helemaal geen vrachtwagens meer richting het zuiden. ‘We kunnen niet zonder de boeren, maar we kunnen ook niet zonder transport. Dit gaat in de miljoenen lopen.’ Actiegroep Farmers Defence Force roept boeren op om nog het hele weekend actie te voeren.

Nederlande en Belgische boeren blokkeren de grensovergang tussen Nederland met Belgie
Volgens de VERN gaan truckers niet meer naar België. Foto: ANP / Jeffery Groeneweg

Rijkswaterstaat heeft automobilisten vrijdag afgeraden om naar België te reizen, en volgens Klaas de Waardt, voorzitter van de Vereniging Eigen Rijders Nederland (Vern), rijden vrachtwagens ook niet meer naar België. ‘Niemand rijdt meer naar België tot dit is opgelost, je hebt geen zin om in het weekend vast te staan’, zegt De Waardt. ‘Het leidt hoe dan ook tot schade in het transport.’ Boeren blokkeren zowel de A4, de A16 als de A67 bij de grens tussen Nederland en België.

‘We kunnen niet zonder de boeren, maar we kunnen ook niet zonder transport. Ik kan er nog geen bedrag aan hangen, maar dit gaat in de miljoenen lopen, terwijl een kwart van onze eigen rijders juist rijdt voor de boeren.’

Oproep TLN

Branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) roept protesterende boeren die grensovergangen blokkeren op om te stoppen met die acties. Volgens de brancheorganisatie zorgen de blokkades voor economische schade bij transportbedrijven.

‘Je treft als landbouwsector een collega-sector die je niet wil treffen met je actie. Kortom, uit je frustratie en ga protesteren. Maar doe dit niet op de snelweg waar je ons dwars zit of op andere wegen’, stelt TLN.

Hoeveel schade de boerenblokkades momenteel opleveren durft TLN niet te zeggen. Daarvan kan de organisatie naar eigen zeggen geen goede inschatting maken, omdat het per bedrijf verschilt.

Volgens TLN zijn veel transporteurs onderweg met bijvoorbeeld melk, levende dieren, veevoer en agrarische producten. Ook wordt er gereden met producten zoals medicijnen die op tijd en gekoeld moeten aankomen. De organisatie zegt wel te begrijpen dat de boeren opkomen voor hun bestaan. ‘Maar het kan niet de bedoeling zijn dat ze daarmee andere ondernemers in de wielen rijden. Dat gebeurt nu wel.’

Farmers Defence Force

Actiegroep Farmers Defence Force (FDF) hoopt dat de actiebereidheid onder boeren de komende dagen groeit en meer mensen zich aansluiten bij demonstraties in het land en op wegen. Een woordvoerster bevestigt aan ANP een bericht van het Eindhovens Dagblad dat de groep de grenswegen het hele weekend wil blokkeren.

FDF roept mensen op zich aan te sluiten bij de al meerdere dagen durende acties van de Belgische boeren. Daarnaast ziet de groep dat ook regionaal spontane acties ontstaan van ‘mensen die elkaar en de situatie in de buurt kennen’, aldus de woordvoerster. Volgens haar voeren nu honderden boeren op verschillende plekken actie. ‘Dat aantal groeit, want de nood neemt toe.’

Vernieling

De branche ziet in Nederland nu alleen nog vreedzame boerenprotesten. Maar uit Frankrijk komen volgens TLN berichten over vrachtwagens met goederen die leeg worden gehaald. ‘Dat is diefstal en vernieling, dat keuren we nooit goed.’

‘Het is ook gevaarlijk voor de chauffeurs, voor je het weet slaan ze je voorruit kapot als je probeert door de blokkades heen te breken’, zegt De Waardt. ‘Dat hebben we in het verleden gezien. Veel chauffeurs kunnen wel terugkomen naar Nederland via B-wegen, over landweggetjes en straatjes waar ze eigenlijk niet mogen komen. De Belgische politie heeft wel wat anders aan zijn hoofd op dit moment.’

TLN heeft voor aangesloten transportbedrijven die in Frankrijk, België, Duitsland en Spanje rijden, een stappenplan gemaakt. Daarin staat wat ze kunnen doen om problemen te voorkomen. Dan gaat het bijvoorbeeld om het goed in de gaten houden van verkeerssituaties op de weg. Chauffeurs wordt ook aangeraden rustig mee te werken als ze in een blokkade terechtkomen en boze boeren hun lading uit de vrachtwagen proberen te stelen.

Noodparkeerplaats

Door de blokkades bij de grens is ook de haven van Antwerpen moeilijk bereikbaar. De gebruikelijke route vanuit het noorden via de A12 is afgesloten, omrijden kan via de Tijsmanstunnel. Blokkades in de haven zelf zijn inmiddels opgeheven, maar protesten in Zeebrugge gaan door. Op vier plekken blokkeren boeren toegangswegen.

Op donderdagavond stonden er zo’n 2.000 vrachtwagens vast in de haven, waarna is besloten om een tijdelijke truckparking in het leven te roepen op de luchthaven van Oostende. Er is daar plek voor 1.000 vrachtwagens. Een woordvoerder van de haven laat weten dat er zo’n 600 vrachtwagens per dag verwacht worden in de haven.

Overleg in Brussel

Landbouwminister Piet Adema verwacht deze maand ‘intensief overleg’ te voeren met andere Europese landbouwministers in Brussel, naar aanleiding van de boerenprotesten in meerdere lidstaten. Een van de grieven van de boeren is dat ze veel moeten betalen om mest af te voeren. De demissionair minister vindt het ‘buitengewoon belangrijk’ dat er maatregelen komen om de boeren te helpen. Hij wil praten met Nederlandse boeren en is bereid om hun voorstellen in Brussel ter tafel te brengen.

‘De mestmarkt knelt op dit moment enorm’, zegt Adema. ‘Ik wil dus wel kijken met de sector: welke maatregelen zouden nou nodig zijn om verlichting te brengen.’ Landbouwministers in andere Europese landen voeren ook zulke gesprekken, weet hij. De ministers komen deze maand bij elkaar in de Landbouw- en Visserijraad. Adema verwacht dat het ‘best een intensieve raad wordt die gaat over dit soort problemen’.

Boerenblokkades leggen transport naar België stil: ‘Dit gaat in de miljoenen lopen’ | NT

Boerenblokkades leggen transport naar België stil: ‘Dit gaat in de miljoenen lopen’

Diverse snelwegen geblokkeerd

Boerenblokkades bij de grens met België bezorgen de transportsector een zware strop. TLN wil dat de boeren hun protest staken, volgens de Vern gaan er helemaal geen vrachtwagens meer richting het zuiden. ‘We kunnen niet zonder de boeren, maar we kunnen ook niet zonder transport. Dit gaat in de miljoenen lopen.’ Actiegroep Farmers Defence Force roept boeren op om nog het hele weekend actie te voeren.

Nederlande en Belgische boeren blokkeren de grensovergang tussen Nederland met Belgie
Volgens de VERN gaan truckers niet meer naar België. Foto: ANP / Jeffery Groeneweg

Rijkswaterstaat heeft automobilisten vrijdag afgeraden om naar België te reizen, en volgens Klaas de Waardt, voorzitter van de Vereniging Eigen Rijders Nederland (Vern), rijden vrachtwagens ook niet meer naar België. ‘Niemand rijdt meer naar België tot dit is opgelost, je hebt geen zin om in het weekend vast te staan’, zegt De Waardt. ‘Het leidt hoe dan ook tot schade in het transport.’ Boeren blokkeren zowel de A4, de A16 als de A67 bij de grens tussen Nederland en België.

‘We kunnen niet zonder de boeren, maar we kunnen ook niet zonder transport. Ik kan er nog geen bedrag aan hangen, maar dit gaat in de miljoenen lopen, terwijl een kwart van onze eigen rijders juist rijdt voor de boeren.’

Oproep TLN

Branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) roept protesterende boeren die grensovergangen blokkeren op om te stoppen met die acties. Volgens de brancheorganisatie zorgen de blokkades voor economische schade bij transportbedrijven.

‘Je treft als landbouwsector een collega-sector die je niet wil treffen met je actie. Kortom, uit je frustratie en ga protesteren. Maar doe dit niet op de snelweg waar je ons dwars zit of op andere wegen’, stelt TLN.

Hoeveel schade de boerenblokkades momenteel opleveren durft TLN niet te zeggen. Daarvan kan de organisatie naar eigen zeggen geen goede inschatting maken, omdat het per bedrijf verschilt.

Volgens TLN zijn veel transporteurs onderweg met bijvoorbeeld melk, levende dieren, veevoer en agrarische producten. Ook wordt er gereden met producten zoals medicijnen die op tijd en gekoeld moeten aankomen. De organisatie zegt wel te begrijpen dat de boeren opkomen voor hun bestaan. ‘Maar het kan niet de bedoeling zijn dat ze daarmee andere ondernemers in de wielen rijden. Dat gebeurt nu wel.’

Farmers Defence Force

Actiegroep Farmers Defence Force (FDF) hoopt dat de actiebereidheid onder boeren de komende dagen groeit en meer mensen zich aansluiten bij demonstraties in het land en op wegen. Een woordvoerster bevestigt aan ANP een bericht van het Eindhovens Dagblad dat de groep de grenswegen het hele weekend wil blokkeren.

FDF roept mensen op zich aan te sluiten bij de al meerdere dagen durende acties van de Belgische boeren. Daarnaast ziet de groep dat ook regionaal spontane acties ontstaan van ‘mensen die elkaar en de situatie in de buurt kennen’, aldus de woordvoerster. Volgens haar voeren nu honderden boeren op verschillende plekken actie. ‘Dat aantal groeit, want de nood neemt toe.’

Vernieling

De branche ziet in Nederland nu alleen nog vreedzame boerenprotesten. Maar uit Frankrijk komen volgens TLN berichten over vrachtwagens met goederen die leeg worden gehaald. ‘Dat is diefstal en vernieling, dat keuren we nooit goed.’

‘Het is ook gevaarlijk voor de chauffeurs, voor je het weet slaan ze je voorruit kapot als je probeert door de blokkades heen te breken’, zegt De Waardt. ‘Dat hebben we in het verleden gezien. Veel chauffeurs kunnen wel terugkomen naar Nederland via B-wegen, over landweggetjes en straatjes waar ze eigenlijk niet mogen komen. De Belgische politie heeft wel wat anders aan zijn hoofd op dit moment.’

TLN heeft voor aangesloten transportbedrijven die in Frankrijk, België, Duitsland en Spanje rijden, een stappenplan gemaakt. Daarin staat wat ze kunnen doen om problemen te voorkomen. Dan gaat het bijvoorbeeld om het goed in de gaten houden van verkeerssituaties op de weg. Chauffeurs wordt ook aangeraden rustig mee te werken als ze in een blokkade terechtkomen en boze boeren hun lading uit de vrachtwagen proberen te stelen.

Noodparkeerplaats

Door de blokkades bij de grens is ook de haven van Antwerpen moeilijk bereikbaar. De gebruikelijke route vanuit het noorden via de A12 is afgesloten, omrijden kan via de Tijsmanstunnel. Blokkades in de haven zelf zijn inmiddels opgeheven, maar protesten in Zeebrugge gaan door. Op vier plekken blokkeren boeren toegangswegen.

Op donderdagavond stonden er zo’n 2.000 vrachtwagens vast in de haven, waarna is besloten om een tijdelijke truckparking in het leven te roepen op de luchthaven van Oostende. Er is daar plek voor 1.000 vrachtwagens. Een woordvoerder van de haven laat weten dat er zo’n 600 vrachtwagens per dag verwacht worden in de haven.

Overleg in Brussel

Landbouwminister Piet Adema verwacht deze maand ‘intensief overleg’ te voeren met andere Europese landbouwministers in Brussel, naar aanleiding van de boerenprotesten in meerdere lidstaten. Een van de grieven van de boeren is dat ze veel moeten betalen om mest af te voeren. De demissionair minister vindt het ‘buitengewoon belangrijk’ dat er maatregelen komen om de boeren te helpen. Hij wil praten met Nederlandse boeren en is bereid om hun voorstellen in Brussel ter tafel te brengen.

‘De mestmarkt knelt op dit moment enorm’, zegt Adema. ‘Ik wil dus wel kijken met de sector: welke maatregelen zouden nou nodig zijn om verlichting te brengen.’ Landbouwministers in andere Europese landen voeren ook zulke gesprekken, weet hij. De ministers komen deze maand bij elkaar in de Landbouw- en Visserijraad. Adema verwacht dat het ‘best een intensieve raad wordt die gaat over dit soort problemen’.