Dat schrijft persbureau Reuters. De Mercedes-Benz groep kocht het aandeel in september 2021 voor de splitsing van de vrachtwagen- en personenautoproductie. De groep heette op dat moment nog Daimler, in december 2021 splitste de groep in Mercedes-Benz en Daimler Truck.
Het aandeel in Kamaz werd na de splitsing verdeeld tussen Mercedes en Daimler Truck, waarbij Mercedes het belang in handen had, maar Daimler Truck het moest afschrijven. Kort na de Russische invasie in Oekraïne stopte Daimler Truck de samenwerking met Kamaz en maakte Mercedes bekend van zijn aandeel af te willen.
In mei 2022 werd het belang van 15% geschat op ongeveer 200 miljoen euro. Hoeveel Mercedes er nu voor gekregen heeft en aan wie het aandeel is verkocht, maakt het bedrijf niet bekend. Kamaz is de grootste vrachtwagenproducent van Rusland en bouwde in 2023 zo’n 53 duizend voertuigen. Het leverde het bedrijf een winst van ongeveer 127 miljoen euro op.
Eind vorig jaar vertrok truckfabrikant Volvo Trucks al uit Rusland. Het Zweedse bedrijf had een productielocatie in Kaloega.