Volgens Lenzer zijn er geen moeilijkheden uit Brussel te verwachten. “We hebben de joint venture ruim zeven weken geleden aangemeld en geen bezwaren gehoord. Voor oktober wordt de procedure afgesloten en wij rekenen dan ook op een positief antwoord” , aldus Lenzer, die lid is van de sturingsgroep van de nieuwe joint venture.
Volgens de Nederlandse PTT laat deze toestemming uit Brussel nog enige tijd op zich wachten. “De zaak ligt bijzonder gecompliceerd. Het gaat om een samenwerking tussen een particuliere onderneming en staatsbedrijven. Juridisch is het bijzonder moeilijk vast te stellen of het hier gaat om kartelvorming of het misbruik maken van een monopoliepositie. Een start van de lijndiensten is dan ook niet aan de orde in oktober” , aldus een woordvoerder van de Nederlandse PTT Post. Een Britse TNT-manager, die werkt aan de integratie van EMS in het TNT- netwerk, wijst dit van de hand. “Als Brussel nu of de volgende week het groene licht geeft, gaan we gewoon van start.”
TNT Express Worldwide zal volgens Lenzer ook een deel van zijn luchtvrachttransport omleiden naar de weg. Dit om genoeg capaciteit te scheppen voor het volume van de postorganisaties. De TNT-manager sluit ook niet uit dat de TNT-EMS-joint venture zijn vloot gaat uitbreiden in de toekomst.
Ook gelooft de manager dat de integrators met een ‘klein marktaandeel’ in Europa in de toekomst klanten zullen worden van de nieuwe joint venture. “Binnenkort gaat de luchthaven van Keulen strengere geluidsnormen invoeren. Dat dwingt een aantal integrators hun vliegtuigen aan te passen. Wij hebben al een aantal jaren geleden geinvesteerd in stille toestellen. Het is voor kleine integrators dan ook financieel interessanter om ons lijndiensten-netwerk te benutten.”
Het operationele gedeelte van de nieuwe samenwerking wordt geleid door TNT. “Onze bedrijfspolicy wordt compleet in de joint venture ingebracht” , aldus lenzer. De TNT-manager zegt ook dat een deel van de participerende postbedrijven al in grote mate gebruikmaken van het TNT netwerk.
“EMS en TNT Express Worldwide zullen voorlopig autonoom verder werken. In een tijdbestek van twee jaar worden beide bedrijven dan langzaam samengevoegd. Er kan misschien een nieuwe naam komen in de internationale expreswereld zonder of met de toevoeging TNT. Er zijn echter markten waar bepaalde postbedrijven dominant zijn. Chronopost in Frankrijk heeft een marktaandeel van 35 procent. Het is voor de Franse klant dan ook een grotere merknaam dan TNT.”
Opgaan
Volgens PTT Post zal de EMS-hub in Brussel opgaan in de TNT- organisatie. De centrale hub van de Australische integrator op de luchthaven van Keulen zal de activiteiten van de EMS overnemen. Volgens A. Scheepbouwer, algemeen directeur PTT Post, heeft het geen zin meer om de centrale hub in Brussel voort te zetten als een groot deel van het volume – veertig procent – wegvalt. Het ligt in de verwachting dat meer postdiensten zich bij de joint venture van TNT aansluiten. EMS blijft ook in de toekomst voortbestaan, aldus Scheepbouwer, voor de PTT’s die niet met TNT in zee gaan.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?