Tot de overschakeling op 1 januari 1992 een feit is,proberen deze bedrijven hun klanten zoveel mogelijk te behouden. Het beeld van het Europees confectievervoer zal daarna in ieder geval sterk veranderen.
De verschillende partijen hebben uiteenlopende lezingen over de veranderingen. Volgens Bleckmann-manager P. Vogelaar van de Divisie Fashion Network heeft Bleckmann de samenwerking met Modexpress schriftelijk opgezegd. Directeur N. Fransen van Modexpress stelt echter dat het initiatief van zijn nieuwe partner, Hamacher, uitging.
Expediteur Hamacher (dat een nieuwe eigenaar heeft: Footwork International uit Japan) heeft naar eigen zeggen een nieuw Europees netwerk samengesteld op basis van exlusieve samenwerking. Alle onderlinge partners werken uitsluitend samen met de vervoerders uit de betrokken regio. Hamacher heeft de eigen Nederlandse partner Bleckmann ook die voorwaarde gesteld. “Helaas wilde het bedrijf geen gestalte geven aan onze integrale Europese aanpak. Modexpress wilde dat wel” , aldus een verklaring van het concern.
Joint venture
Vogelaar benadrukt dat Hamacher en Bleckmann eigenlijk al geruime tijd uit elkaar zijn gegroeid. Hamacher ging aan het eigen Europese netwerk sleutelen zonder daarbij Bleckmann te informeren, hoewel was afgesproken om gezamenlijk een strategie te bepalen. Beide bedrijven hebben onder meer de joint venture Fashionnet in Zwitserland opgezet. Het streven was om onder een naam, in navolging van Nederlands grootste confectievervoerder Faxion, de Europese markt op te gaan.
Vogelaar: “Maar Hamacher wilde domineren. We zouden gezamenlijk het vervoer op Oost-Europa ontwikkelen en plotseling zien we ergens de directeur van Hamacher in Hongarije op eigen houtje een os aan het spit draaien…”
Het Duitse bedrijf gaat nu in zee met de in grootte derde modevervoerder in Nederland: Modexpress. “De klanten eisen nu eenmaal voor Europa een en dezelfde vervoersspartner. Bleckmann miste dat” , meent Modexpress- directeur N. Fransen. “En voor ons betekent de samenwerking meer stabiliteit. DTL is een samenwerkingsverband van vervoerders en wie blijft er na al de veranderingen in Europa nog over in DTL ?”
Prijzenslag
Fransen verwacht na de scheiding met DTL in het Duitsland-Nederland- vervoer de meeste klanten over te houden. Modexpress bindt volgens hem zo’n tachtig procent van de onderlinge klandizie aan zich en DTL twintig procent. Ook bij Bleckmann wordt hard gewerkt aan het behoud van de klanten. “En dat lukt ons nu aardig, zonder dat we er een prijzenslag van maken” , zegt Vogelaar. “Er is slechts een combinatie die waarschijnlijk bij Hamacher blijft.”
Door Rene Groeneveld
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?