Volgens de gemeente Wateringen moet daar nu maar eens een einde aan komen. Vanaf eind oktober zijn vrachtauto’s langer dan twaalf meter in de nachtelijke uren taboe in deze twee dorpen.
Volgens tellingen van de gemeente Wateringen rijden er ’s nachts gemiddeld 250 zware vrachtwagens door de dorpen Wateringen en Kwintsheul. En dat gaat dan niet op een normale manier. J. Miltenburg, chef civiele techniek weg- en waterbouw in Wateringen: “Er wordt al gauw tachtig kilometer per uur gereden, gedenderd zeg maar. De mensen worden er angstig, onrustig van. De situatie is gewoon onhoudbaar.”
Een actiegroep, opgericht in april van dit jaar, heeft het gemeentebestuur nu dan ook kunnen overtuigen: de maat is vol. Naar Oostenrijks voorbeeld komt er in Wateringen en Kwintsheul een nachtrijverbod.
De Haagse gemeenteraad heeft de maatregel gisteren ernstig veroordeeld. “Het is stijlloos en bezwaarlijk. Wateringen gooit de problemen over de schutting van Den Haag” , stelde de raad.
Geschut
Overleg tussen de betreffende wethouders leverde gisteren op dat Den Haag, Rijswijk en Wateringen bij het Rijk en provincie gaan aandringen op een zo snel mogelijke aanleg van de verlengde Lozerlaan (S11) en een veilingroute door het Westland. De planning van het Rijk voorziet pas in realisatie hiervan in 1997.
Wethouder H. Verwaaijen (Verkeer en Vervoer) van Wateringen stelt, bij de aangekondigde afsluiting te willen blijven. “Het probleem had al veel eerder aangepakt moeten worden. Zeker nu het verkeer is toegenomen door het doortrekken van de A4 tot in Rijswijk. Pas nu we met grof geschut aankomen, zijn Den Haag en Rijswijk bereid tot medewerking.”
Op aandringen van Den Haag en Rijswijk heeft Verwaaijen wel toegezegd bij de afsluiting een uitzondering te willen maken voor bedrijven die direct aan de huidige route zijn gevestigd.
De gemeente Den Haag – bevreesd voor een nog grotere toename van vrachtverkeer op Haags grondgebied – gaat de directie van de veiling Westland-Noord benaderen over voorlopige openstelling van het priveterrein van de veiling. Bij openstelling zou het verkeer in ieder geval niet genoodzaakt zal zijn bij de afsluiting van Wateringen de Haagse Lozerlaan te nemen.
Uitzondering
Overigens zijn Wateringen en Kwintsheul bereid ontheffingen te verlenen op het nachtrijverbod; bij voorbeeld aan transporteurs die in deze woonplaatsen zijn gevestigd, zoals JP Vis en Van Velthoven. Miltenburg: “Wij rekenen op ontheffingen voor ongeveer een kwart van de vrachtauto’s die hier regelmatig komen.”
Directeur G.L.M. van Velthoven van het gelijknamige transportbedrijf juicht de anti-wegvervoermaatregelen van de gemeente uiteraard niet toe. Enig begrip kan hij overigens wel opbrengen. “Ik kan me de bezwaren levendig voorstellen. Het is een verschrikkelijke herrie. Niet normaal meer, al dat verkeer. Maar de burgers moeten wel onthouden dat vrachtauto’s onmisbaar zijn; of het nu om een pilsje gaat of om een schaal aardappelen, het zal toch vervoerd moeten worden.”
Vrachtauto’s denderen door Wateringen en Kwintsheul: de inwoners worden er soms overspannen van.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?