Het gaat om gemiddeld een kostenverhoging met 0,5 procent. Het transport op Spanje kent geen eenduidige ontwikkeling. Dat alles blijkt uit de laatste berekeningen van het wetenschappelijk instituut voor verkeer en vervoer, NEA in Rijswijk, in opdracht van de NIWO.
De motorrijtuigenbelasting is aanzienlijk gedaald: -40,5 procent. Dit als compensatie voor de accijnsverhoging van zeven cent per liter per 6 juli 1991. Ook zijn gedaald de rentekosten van voertuigen (-0,5 procent) en de ‘algemene kosten’ (-4,5 procent).
De brandstofprijzen zijn ten opzichte van begin dit jaar in bijna alle landen onveranderd gebleven. Dit geldt niet voor Belgie en Frankrijk; daar trad een daling op van de dieselprijs met respectievelijk 4,5- en elf procent. De kosten voor smeerolie en verblijf bleven onveranderd.
Op de verschillende landenrelaties zijn volgens het NEA de kosten per 1 oktober, voor een gemiddelde 20-tons-zending, als volgt gestegen/gedaald (in vergelijking met 1-1-1991):
– BLEU-vervoer: 100 km (+0,5 procent), 250 km (+0,6 procent), 500 km (+0,6 procent), 750 km (+0,7 procent);
– Duitsland: 100 km (+0,5 procent), 250 km (+0,6 procent), 500 km (+0,6 procent), 750 km (+0,6 procent), 1000 km (+0,6 procent);
– Frankrijk: 100 km (+0,4 procent), 250 km (+0,5 procent), 500 km (+0,6 procent), 750 km (+0,2 procent), 1000 km (-0,2 procent);
– Italie: 1.500 km (+0,4 procent), 2.000 km (+0,5 procent), 2.500 km (+0,5 procent);
– Spanje: 1.500 km (-0,1 procent, 2.000 km (0,0 procent), 2.500 km (+0,1 procent).
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?