“Ons doel is uiteraard om dit bedrijf te redden. We kijken daarom heel serieus naar mogelijkheden om zelf een speler bij die redding te worden en namens de werknemers zelf een bod op tafel te leggen”, aldus advocaat Philippe Brun die optreedt voor de Franse vakbond CFDT en het personeel vertegenwoordigt.

De werknemers en bonden kijken met name naar de mogelijkheden van een zogenaamde Scop, een coöperatieve ondernemingsvorm met personeelsparticipatie. Verschillende Franse bedrijven, ook in de maritieme sector, werken al op die manier.

SeaFrance heeft al tijden uitstel van betaling. Die procedure is inmiddels ook al enkele keren door de Franse rechtbank verlengd; recent tot eind volgende maand. In het kader van de herstructurering zijn inmiddels meer dan 700 mensen afgevloeid.

Hoewel zich de afgelopen maanden talloze kandidaten voor een geplande overname van SeaFrance hebben gemeld, waaronder collega-rederijen als Brittany Ferries en LD Lines, is daar tot nu toe niets van terecht gekomen. SeaFrance is daarmee nog altijd eigendom van het Franse spoorbedrijf SNCF, dat zo snel mogelijk van de verlieslatende dochter af wil.