Het Nederlandse bedrijf TIL wordt geassocieerd met MSC en beheert de terminalbelangen van die Zwitserse rederij.

TIL zal minstens 65 miljoen euro investeren in de uitbreiding van de bestaande Klaipedos Smelte Terminal. Ook het Zweedse Skandinaviska Enskilda Banken AB stelt net als de EBRD een krediet van 32,5 miljoen euro ter beschikking.

Volgens een persbericht van de bank is het de bedoeling dat Klaipeda op termijn ook deepsea diensten gaat behandelen en een transshipment hub voor de Baltische regio wordt. De Litouwse haven heeft het voordeel dat ze ijsvrij is en een diepwaterkade heeft.

Lading voor de Baltische Staten wordt nu vooral per feeder vanuit havens als Bremerhaven, Rotterdam, Antwerpen en Hamburg aan- of afgevoerd. Volgens de EBRD zal de komst van grotere schepen in Klaipeda de rederijen schaalvoordelen opleveren en de uitstoot van 50.000 ton CO2 op jaarbasis vermijden.

MSC stuurt nu al grote feederschepen naar Litouwen. Vanuit Rotterdam zijn er twee diensten naar Klaipeda. In de Baltic Loop 10 worden de 3.469 teu grote ‘Conti Singa’ (foto) en de iets kleinere ‘MSC Alabama’ ingezet. Loop 9 die ook Antwerpen met de Litouwse haven verbindt, wordt verzekerd door twee schepen van 1.400 teu.

Die schepen worden op de Klaipedos Smelte Terminal behandeld met mobiele kranen. De nieuwe leningen zullen door TIL gebruikt worden om er grote portaalkranen te installeren. De Nederlandse containerbehandelaar is blij met de lening van de EBRD, omdat commerciële banken een steeds grotere aversie tegen zware investeringen in infrastructuur tonen.