Droogte begint te knellen

binnenvaart

De extreem lage waterstand op het Nederlandse vaarwegennet begint tot steeds meer logistieke problemen te leiden. Het ziet ernaar uit dat de situatie de komende weken eerder verslechtert dan verbetert.

De waterstand op de Rijn daalt de komende dagen naar alle waarschijnlijk verder. Bij het belangrijke meetstation Kaub op de midden-­Rijn daalt de maximale diepgang komend weekend richting 1,70 meter. Dat voorspelt het Duitse informatiesysteem voor de vaarwegen ­Elwis. Contargo, waarschijnlijk de grootste containervervoerder op de Rijn, brengt bij dat niveau forse toeslagen in rekening, van 75 euro per twintigvoeter en 100 euro per veertigvoeter.

De transporteur moet op grote schaal extra schepen inhuren om het ladingaanbod te kunnen verwerken. Volgens operationeel manager Richard Ronteltap is extra tonnage altijd te vinden, bijvoorbeeld doordat schepen die gewoonlijk droge bulk vervoeren tussendoor een of meer reizen met containers doen. Wel kan dat leiden tot een forse druk op de tarieven. ‘Er zijn er die opeens tienduizenden euro’s voor een reis vragen. Maar daar gaan we niet in mee. We hebben vaste relaties en betalen niet meer dan anders’, zegt hij.

Ander scenario

De situatie gaat volgens hem pas echt knellen bij een maximale vaardiepte van 1,40 meter, omdat een deel van de Rijnvloot dan niet meer voorbij de ‘drempel’ bij Kaub komt. ‘Dan komen we in een heel ander scenario terecht, waarin we moeten nadenken over het inzetten van extra treinen en vrachtwagens. Maar zover is het nog niet.’ Eerder werd al duidelijk dat de groeiende schaarste aan scheepsruimte ertoe leidde dat tankstations met brandstoftekorten kampen omdat distributieterminals niet tijdig per schip bevoorraad werden.

Volgens Evofenedex begint ook de bouwsector last te krijgen van het watertekort. De verladersvereniging waarschuwde voor een tekort aan beton, waarvan de grondstoffen cement, zand en grind vrijwel uitsluitend over water vervoerd worden. Voor de microfoon van BNR Nieuwsradio waarschuwde de organisatie zelfs voor ‘lege schappen in de supermarkt’.

De organisatie zegt verder dat de ambitie van Amsterdam om meer goederen over water te  distribueren in het geding is omdat bruggen in verband met de aanhoudende warmte dicht moeten blijven, waardoor vaarwegen zijn afgesloten. Evofenedex wil daarover in gesprek met wethouder Sharon Dijksma (onder meer verkeer en vervoer) ‘om te helpen die ambitie waar te maken’. De organisatie wil afspraken maken over de ‘betrouwbaarheid bij het bevoorraden van bedrijven’.

Smeltend asfalt

Te verwachten valt dat de droogte en het warme weer de komende weken voor ongewone situaties in Nederland zullen blijven zorgen. Zo heeft een aantal gemeenten al strooiwagens met grind de weg op gestuurd om smeltend asfalt te lijf te gaan. Dat kan in de brandende zon makkelijk 50 graden worden en dus smelten. Ook Sunniva Fluitsma van de particuliere schippers­vereniging ASV noemt de situatie ‘extreem’ en ziet ‘schepen vastlopen op plaatsen waar dat anders nooit gebeurt’.

Droogte begint te knellen | NT

Droogte begint te knellen

binnenvaart

De extreem lage waterstand op het Nederlandse vaarwegennet begint tot steeds meer logistieke problemen te leiden. Het ziet ernaar uit dat de situatie de komende weken eerder verslechtert dan verbetert.

De waterstand op de Rijn daalt de komende dagen naar alle waarschijnlijk verder. Bij het belangrijke meetstation Kaub op de midden-­Rijn daalt de maximale diepgang komend weekend richting 1,70 meter. Dat voorspelt het Duitse informatiesysteem voor de vaarwegen ­Elwis. Contargo, waarschijnlijk de grootste containervervoerder op de Rijn, brengt bij dat niveau forse toeslagen in rekening, van 75 euro per twintigvoeter en 100 euro per veertigvoeter.

De transporteur moet op grote schaal extra schepen inhuren om het ladingaanbod te kunnen verwerken. Volgens operationeel manager Richard Ronteltap is extra tonnage altijd te vinden, bijvoorbeeld doordat schepen die gewoonlijk droge bulk vervoeren tussendoor een of meer reizen met containers doen. Wel kan dat leiden tot een forse druk op de tarieven. ‘Er zijn er die opeens tienduizenden euro’s voor een reis vragen. Maar daar gaan we niet in mee. We hebben vaste relaties en betalen niet meer dan anders’, zegt hij.

Ander scenario

De situatie gaat volgens hem pas echt knellen bij een maximale vaardiepte van 1,40 meter, omdat een deel van de Rijnvloot dan niet meer voorbij de ‘drempel’ bij Kaub komt. ‘Dan komen we in een heel ander scenario terecht, waarin we moeten nadenken over het inzetten van extra treinen en vrachtwagens. Maar zover is het nog niet.’ Eerder werd al duidelijk dat de groeiende schaarste aan scheepsruimte ertoe leidde dat tankstations met brandstoftekorten kampen omdat distributieterminals niet tijdig per schip bevoorraad werden.

Volgens Evofenedex begint ook de bouwsector last te krijgen van het watertekort. De verladersvereniging waarschuwde voor een tekort aan beton, waarvan de grondstoffen cement, zand en grind vrijwel uitsluitend over water vervoerd worden. Voor de microfoon van BNR Nieuwsradio waarschuwde de organisatie zelfs voor ‘lege schappen in de supermarkt’.

De organisatie zegt verder dat de ambitie van Amsterdam om meer goederen over water te  distribueren in het geding is omdat bruggen in verband met de aanhoudende warmte dicht moeten blijven, waardoor vaarwegen zijn afgesloten. Evofenedex wil daarover in gesprek met wethouder Sharon Dijksma (onder meer verkeer en vervoer) ‘om te helpen die ambitie waar te maken’. De organisatie wil afspraken maken over de ‘betrouwbaarheid bij het bevoorraden van bedrijven’.

Smeltend asfalt

Te verwachten valt dat de droogte en het warme weer de komende weken voor ongewone situaties in Nederland zullen blijven zorgen. Zo heeft een aantal gemeenten al strooiwagens met grind de weg op gestuurd om smeltend asfalt te lijf te gaan. Dat kan in de brandende zon makkelijk 50 graden worden en dus smelten. Ook Sunniva Fluitsma van de particuliere schippers­vereniging ASV noemt de situatie ‘extreem’ en ziet ‘schepen vastlopen op plaatsen waar dat anders nooit gebeurt’.