Zonnepanelen leggen op een schip klinkt simpel. Wat zijn de hindernissen om dit systeem te ontwikkelen?

Je moet werken met weinig ruimte. De luiken moeten kunnen worden gestapeld, waarbij de schipper er overheen moet kunnen blijven kijken. Onze panelen zelf zijn maar een paar millimeter dik. Afhankelijk van de toepassing komt hier nog bevestiging bij. Ons laatste systeem blijft inclusief de zonnepanelen, bevestiging en alle elektra blijft binnen de maximaal beschikbare hoogte van 30 millimeter voor stapelbare luiken. Ook moet de oplossing robuust zijn, berekend op laden en lossen, waarbij het er ruig aan toe kan gaan.

Waarom zou een schipper hieraan beginnen?

De zonne-energie kan worden gebruikt voor voortstuwing bij een elektromotor. Besef dat die manier alleen maar populairder wordt. Het boordnet kan draaien op deze energie, voor apparatuur en het hele huishouden. Dat zijn kranen, pompen, navigatie en de verblijven van de bemanning. Het gaat om een serieus deel van de energie aan boord die met onze panelen kan worden opgewekt. Daarnaast hoeft er met voldoende accucapaciteit, zoals in de zomer, geen generator te worden gebruikt. Dat scheelt geluid en stank. En duurzaamheid wordt alleen maar belangrijker. In tenders kan het als eis worden gevraagd. Ook ben je veel vrijer in het liezen van een ligplaats. Want je bent niet langer altijd afhankelijk van walstroom.

Hoe lang kun je dan ‘stekkerloos’ en ‘dieselloos’ liggen?

Afhankelijk van het aantal Solarluiken, het verbruik van het schip en de accucapaciteit kunnen sommige schepen zelfs een of meerdere nachten zonder walstroom. Bovendien valt het simpel te onderhouden door met water te spoelen. Er hecht geen vuil aan de zonnepanelen.

Wat leveren die zonnepanelen op?

Een luik levert per jaar zo’n 2900 kilowattuur op, dat is het verbruik van doorsnee Nederlands huishouden. Naar schatting duurt het vijf tot acht jaar om de investering terug te verdienen. Na de terugverdientijd is alle opgewekte zonne-energie kosteloos.

Hoe kwamen je op het idee?

Het is begonnen met het studententeam van TU Delft dat meedoet aan de jaarlijkse wedstrijd met een zonneauto. David Kester, Siebe Roef en ik zijn de oprichters en leerden elkaar zo kennen in 2016. Er was een goede klik tussen ons. Het lukte een zonnepaneel te ontwikkelen dat efficiënter en lichter was dan destijds was te verkrijgen op de markt. We wonnen de race en hebben sindsdien zonnepanelen geleverd voor winnende teams. Waarom zien we ons soort zonnepanelen, superlicht en gemaakt van hoogwaardige plastics, niet overal, vroegen we ons af. Hier is Wattlab uit ontstaan.

En dan beland je in de binnenvaart?

We kwamen tot de conclusie dat het goed kon worden toegepast in de mobiele sector. In het bijzonder de binnenvaart en bezorgwagens waar we ons nu op focussen. Voor de binnenvaart is het mooi dat je veel oppervlakte hebt en het goed kan worden geïntegreerd, zonder dat schippers er last van hebben. We hebben zelf Damen benaderd om te weten of hier vraag naar was. Via Damen zijn we weer bij Blommaert Aluminium Constructions uitgekomen, die onder meer scheepsluiken maakt.

Hoe zijn de reacties en is er belangstelling?

We zijn vorig jaar begonnen met een eerste pilot op de Oleander. De tweede pilot is nu op de Kenyro. En de eerste commerciële klus begint binnenkort. Op de Amazone en Mississippi worden grote hoeveelheden goederen getransporteerd met konvooien van duwbakken. Voor die toepassing is veel interesse. In het algemeen reageren schippers enthousiast.

De ambities reiken verder dan de binnenvaart?

Klopt. We doen nu ook koeltransport. Zeg maar alles wat je een koelkast op wielen kan noemen, voor bezorgen. Dat is nu Picnic, de online supermarkt. De verwachting is ook grotere koelwagens te voorzien van onze zonnepanelen. Verder doen we projecten in de jachtenbouwsector waar alles draait om perfecte esthetiek. En er zijn ook toepassingsmogelijkheden van ons product in de lucht- en ruimtevaart en de architectuur, maar daar concentreren we ons nu niet op.

Hoe ziet de toekomst eruit?

De droom is hubs te hebben over de hele wereld. Daarbij moet je beseffen dat per locatie de situatie anders kan zijn.  We werken nu met ongeveer tien mensen. Over omzet en investeerders doe ik op dit moment geen uitspraken, maar daar komt binnenkort nieuws over naar buiten.Wattlab - Birdeye view, zonnepanelen binnenvaartschip

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding