Op dit moment worden er ’tientallen fixed windows per week’ behandeld bij de beide terminals van ECT in Rotterdam, de Euromax en ECT Delta, meldt eigenaar Hutchison Ports. Binnenvaartschepen die geen gebruik maken van tijdsloten worden ingepland via planningssysteem Nextlogic of maken gebruik van de Barge Transferium Maasvlakte (BTM) van ECT. Overigens wordt Nextlogic ook ingezet voor het plannen van schepen binnen de fixed windows én voor schepen die naar het BTM gaan, zo vult Nextlogic aan.
Woordvoerder Rob Bagchus van ECT legt uit dat sinds de invoering van de fixed windows vijf jaar geleden nu 95% van de schepen wordt afgehandeld op het afgesproken tijdstip. ‘De introductie ervan in 2018 en de latere lancering van BTM hebben aanzienlijk bijgedragen aan een betrouwbaar binnenvaartproduct’, zegt hij.
ECT was de eerste terminal die in Rotterdam van start ging met tijdsloten. ‘Sindsdien is het begrip fixed window gemeengoed geworden en wordt het bij meerdere terminals ingezet.’
175 verplichte moves
Voorheen was de binnenvaart volgens ECT minder betrouwbaar vanwege de ‘de dynamiek in vertrek- en aankomsttijden van de deepsea schepen, wijzigingen in vaarschema’s van binnenvaartschepen en daardoor voortdurend veranderende planningen van de deepsea terminals.’
Bij de introductie van de fixed windows in 2018 deden zes operators mee. Dat aantal is toegenomen, hoewel ECT niet meedeelt hoeveel operators er nu op de teller staan. Sinds de start is het concept gelijk gebleven. ECT garandeert een vrije kade bij afname van een fixed window met een minimum callsize van 175 containermoves per aanloop op de ECT Delta en 150 containermoves per aanloop op de ECT Euromax terminal.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?