‘Zonder verlader is binnenvaart op waterstof onmogelijk’

Interview Harm Lenten

Over krap een maand gaat de ‘ms Antonie’ officieel in de vaart. Het is het eerste nieuwgebouwde waterstofschip onder Nederlandse vlag. Het drogeladingschip gaat zout vervoeren voor chemiebedrijf Nobian, tevens leverancier van de waterstof. Met de verlader is een tienjarige overeenkomst gesloten. Waterstof wordt gezien als een uitkomst voor zero-emissie binnenvaart, maar het (ver)bouwen van dergelijke schepen ‘is alleen te doen met subsidie én met behulp van een verlader’, zegt scheepseigenaar Harm Lenten.

Foto: Marcel Cazemier

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen

‘Zonder verlader is binnenvaart op waterstof onmogelijk’ | NT

‘Zonder verlader is binnenvaart op waterstof onmogelijk’

Interview Harm Lenten

Over krap een maand gaat de ‘ms Antonie’ officieel in de vaart. Het is het eerste nieuwgebouwde waterstofschip onder Nederlandse vlag. Het drogeladingschip gaat zout vervoeren voor chemiebedrijf Nobian, tevens leverancier van de waterstof. Met de verlader is een tienjarige overeenkomst gesloten. Waterstof wordt gezien als een uitkomst voor zero-emissie binnenvaart, maar het (ver)bouwen van dergelijke schepen ‘is alleen te doen met subsidie én met behulp van een verlader’, zegt scheepseigenaar Harm Lenten.

Foto: Marcel Cazemier

Dit artikel verder lezen?

De koning wordt 57 jaar en NT trakteert:

Ontvang 57% korting op een Digitaal abonnement!

Abonneer nu