Binnenvaart kan hoog water aan, geen zorgen om vorst

KBN

De Nederlandse binnenvaart maakt zich vooralsnog weinig zorgen om het huidige hoge waterpeil en de aanstaande vorst van dit weekend. Dat laat brancheorganisatie de Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) weten.

Foto: Shutterstock

“Het gros van het transport gaat gewoon door, de binnenvaart ligt niet stil door het hoge water”, zegt Geert Snoeij, beleidsadviseur nautische techniek, water en infrastructuur bij de KBN. “Met dergelijke vooruitzichten verwachten we niet direct problemen”, zegt hij over de voorspelde vorst van aanstaand weekeinde.

Vanaf zondag kan het gaan vriezen, verwacht weerinstituut KNMI, maar “ijsvorming rond stormvloedkeringen en uiterwaarden zit nu niet in de verwachting”, zegt een woordvoerster van Rijkswaterstaat. Ook ligt de watertemperatuur momenteel rond de 8 graden en is het water “nog volop in beweging”, waardoor de kans op bevriezing klein is, zegt ze. “Pas bij een langere periode van ijzige temperaturen is ijs aannemelijk. We staan in nauw contact met het KNMI en houden dit goed in de gaten. Waar nodig nemen we dan uiteraard maatregelen”, aldus de woordvoerster.

Het huidige hoge waterpeil zorgt momenteel voor wat kleine, lokale problemen zoals vertraging in het transport van goederen over water, zegt Snoeij. Dat komt doordat “sommige infrastructuur niet meer goed werkt”, zoals de Prins Willem-Alexandersluis van het Oranjesluiscomplex in Schellingwoude, bij Amsterdam. “Daardoor liggen sommige schepen een aantal dagen daar stil.”

Snoeij legt verder uit dat schepen door de hoge waterstand, die vanaf donderdag weer gaat stijgen, rekening moeten houden met de hoogte van hun containers. “Schepen kunnen dan niet altijd dezelfde lading meenemen, omdat ze anders niet onder bruggen door kunnen. Er moeten dan meer schepen vaker varen voor dezelfde lading.”

Mocht het toch langer en harder gaan vriezen, dan kan Rijkswaterstaat ijsbrekers inzetten om vaarwegen open te houden. Dan moet er wel zo’n 5 centimeter ijs zijn. Bij sluizen kunnen bij vorst bijvoorbeeld bellenschermen worden gebruikt “om het water voldoende in beweging te houden tegen bevriezing”, aldus de zegsvrouw.

Binnenvaart kan hoog water aan, geen zorgen om vorst | NT

Binnenvaart kan hoog water aan, geen zorgen om vorst

KBN

De Nederlandse binnenvaart maakt zich vooralsnog weinig zorgen om het huidige hoge waterpeil en de aanstaande vorst van dit weekend. Dat laat brancheorganisatie de Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) weten.

Foto: Shutterstock

“Het gros van het transport gaat gewoon door, de binnenvaart ligt niet stil door het hoge water”, zegt Geert Snoeij, beleidsadviseur nautische techniek, water en infrastructuur bij de KBN. “Met dergelijke vooruitzichten verwachten we niet direct problemen”, zegt hij over de voorspelde vorst van aanstaand weekeinde.

Vanaf zondag kan het gaan vriezen, verwacht weerinstituut KNMI, maar “ijsvorming rond stormvloedkeringen en uiterwaarden zit nu niet in de verwachting”, zegt een woordvoerster van Rijkswaterstaat. Ook ligt de watertemperatuur momenteel rond de 8 graden en is het water “nog volop in beweging”, waardoor de kans op bevriezing klein is, zegt ze. “Pas bij een langere periode van ijzige temperaturen is ijs aannemelijk. We staan in nauw contact met het KNMI en houden dit goed in de gaten. Waar nodig nemen we dan uiteraard maatregelen”, aldus de woordvoerster.

Het huidige hoge waterpeil zorgt momenteel voor wat kleine, lokale problemen zoals vertraging in het transport van goederen over water, zegt Snoeij. Dat komt doordat “sommige infrastructuur niet meer goed werkt”, zoals de Prins Willem-Alexandersluis van het Oranjesluiscomplex in Schellingwoude, bij Amsterdam. “Daardoor liggen sommige schepen een aantal dagen daar stil.”

Snoeij legt verder uit dat schepen door de hoge waterstand, die vanaf donderdag weer gaat stijgen, rekening moeten houden met de hoogte van hun containers. “Schepen kunnen dan niet altijd dezelfde lading meenemen, omdat ze anders niet onder bruggen door kunnen. Er moeten dan meer schepen vaker varen voor dezelfde lading.”

Mocht het toch langer en harder gaan vriezen, dan kan Rijkswaterstaat ijsbrekers inzetten om vaarwegen open te houden. Dan moet er wel zo’n 5 centimeter ijs zijn. Bij sluizen kunnen bij vorst bijvoorbeeld bellenschermen worden gebruikt “om het water voldoende in beweging te houden tegen bevriezing”, aldus de zegsvrouw.