Geldboetes voor incidenten met fosfine op binnenvaartschepen

12.500 euro

Het Openbaar Ministerie heeft geldboetes van 12.500 euro opgelegd aan twee Nederlandse bedrijven die in 2021 ladingen graan met schadelijke hoeveelheden fosfine lieten doorvoeren.

wheat-3506758_1920, tarwe, graan

Drie binnenvaartschepen kwamen in juli 2021 aan de ketting te liggen in Utrecht, Veghel en Zwolle omdat er te veel van het giftige gas fosfine in het laadruim was gemeten. Fosfine wordt toegevoegd aan een lading om ongedierte te weren. Inademen van fosfine kan ernstige klachten veroorzaken. De schippers van de drie schepen waren niet bekend met de aanwezigheid van dit gas. Zij zouden er ook aan zijn blootgesteld.

De schepen brachten tarwe uit Polen naar een diervoederbedrijf. Uit het strafrechtelijk onderzoek blijkt dat de Poolse verkoper ten onrechte niet had vermeld dat er fosfine was gebruikt. Volgens het OM hebben de twee Nederlandse bedrijven in de transportketen niet opzettelijk verkeerd gehandeld, maar hadden ze wel voorzichtiger moeten zijn. Ze hadden volgens het OM moeten voorkomen dat de schippers werden blootgesteld, bijvoorbeeld door de verdere doorvoer tegen te houden.

Geldboetes voor incidenten met fosfine op binnenvaartschepen | NT

Geldboetes voor incidenten met fosfine op binnenvaartschepen

12.500 euro

Het Openbaar Ministerie heeft geldboetes van 12.500 euro opgelegd aan twee Nederlandse bedrijven die in 2021 ladingen graan met schadelijke hoeveelheden fosfine lieten doorvoeren.

wheat-3506758_1920, tarwe, graan

Drie binnenvaartschepen kwamen in juli 2021 aan de ketting te liggen in Utrecht, Veghel en Zwolle omdat er te veel van het giftige gas fosfine in het laadruim was gemeten. Fosfine wordt toegevoegd aan een lading om ongedierte te weren. Inademen van fosfine kan ernstige klachten veroorzaken. De schippers van de drie schepen waren niet bekend met de aanwezigheid van dit gas. Zij zouden er ook aan zijn blootgesteld.

De schepen brachten tarwe uit Polen naar een diervoederbedrijf. Uit het strafrechtelijk onderzoek blijkt dat de Poolse verkoper ten onrechte niet had vermeld dat er fosfine was gebruikt. Volgens het OM hebben de twee Nederlandse bedrijven in de transportketen niet opzettelijk verkeerd gehandeld, maar hadden ze wel voorzichtiger moeten zijn. Ze hadden volgens het OM moeten voorkomen dat de schippers werden blootgesteld, bijvoorbeeld door de verdere doorvoer tegen te houden.