Schorsing keuringsbureau binnenvaart na drie maanden opgeheven

Minder capaciteit

De schorsing van het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB) is opgeheven. Het bureau staat weer op de website van de Raad van Accreditatie en kan na drie maanden weer gaan keuren.

Binnenvaartschepen in Rotterdam
De ILT verwacht niet dat de achterstand aan keuringen snel is weggewerkt. Foto: Uwe Aranas / Shutterstock

Het NBKB, dat zo’n twee derde van alle binnenvaartkeuringen op zich neemt, was geschorst omdat het ‘onpartijdigheid niet heeft kunnen borgen’ en de bedrijfsvoering ‘gebrekkig’ zou zijn.

Om het op te lossen moeten inspecties voortaan centraal worden ingeregeld, ook zijn ‘conflicterende werkzaamheden binnen de expertisebureaus’ niet toegestaan. De Raad van Accreditatie oordeelde woensdag dat het NBKB inmiddels aan de eisen voldoet en weer aan de slag kan.

Stil liggen

Branchevereniging KBN luidde eerder nog de noodklok nadat vijf expertisebureaus die de keuringen verzorgen, hun samenwerking met het bureau opzegden. Een deel van de vloot kon daardoor vanaf de zomer zomaar stil komen te liggen, vreesde KBN.

Volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zijn er door de schorsing inderdaad achterstanden ontstaan in het keuren van binnenvaartschepen. ‘De verwachting is niet dat die in een oogwenk zijn opgelost’, schrijft de inspectiedienst.

‘De keuringscapaciteit van NBKB is kleiner geworden en door de schorsing zijn er achterstanden in keuringen ontstaan. De ILT blijft, samen met de brancheorganisaties en keuringsinstanties, overleggen om knelpunten op te lossen zodat schepen niet stil komen te liggen.’ De ILT heeft al twee keer tijdelijke certificaten verleend aan schepen die door het NBKB waren gekeurd en waarvan het certificaat binnenkort afliep.

Schorsing keuringsbureau binnenvaart na drie maanden opgeheven | NT

Schorsing keuringsbureau binnenvaart na drie maanden opgeheven

Minder capaciteit

De schorsing van het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB) is opgeheven. Het bureau staat weer op de website van de Raad van Accreditatie en kan na drie maanden weer gaan keuren.

Binnenvaartschepen in Rotterdam
De ILT verwacht niet dat de achterstand aan keuringen snel is weggewerkt. Foto: Uwe Aranas / Shutterstock

Het NBKB, dat zo’n twee derde van alle binnenvaartkeuringen op zich neemt, was geschorst omdat het ‘onpartijdigheid niet heeft kunnen borgen’ en de bedrijfsvoering ‘gebrekkig’ zou zijn.

Om het op te lossen moeten inspecties voortaan centraal worden ingeregeld, ook zijn ‘conflicterende werkzaamheden binnen de expertisebureaus’ niet toegestaan. De Raad van Accreditatie oordeelde woensdag dat het NBKB inmiddels aan de eisen voldoet en weer aan de slag kan.

Stil liggen

Branchevereniging KBN luidde eerder nog de noodklok nadat vijf expertisebureaus die de keuringen verzorgen, hun samenwerking met het bureau opzegden. Een deel van de vloot kon daardoor vanaf de zomer zomaar stil komen te liggen, vreesde KBN.

Volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zijn er door de schorsing inderdaad achterstanden ontstaan in het keuren van binnenvaartschepen. ‘De verwachting is niet dat die in een oogwenk zijn opgelost’, schrijft de inspectiedienst.

‘De keuringscapaciteit van NBKB is kleiner geworden en door de schorsing zijn er achterstanden in keuringen ontstaan. De ILT blijft, samen met de brancheorganisaties en keuringsinstanties, overleggen om knelpunten op te lossen zodat schepen niet stil komen te liggen.’ De ILT heeft al twee keer tijdelijke certificaten verleend aan schepen die door het NBKB waren gekeurd en waarvan het certificaat binnenkort afliep.