Druk bevaren Julianakanaal vanaf oktober maandenlang dicht

verwijdering defecte bouwkuip

Het Julianakanaal in Limburg gaat vanaf oktober maandenlang dicht tussen Berg en Born, meldt Rijkswaterstaat. Het kanaal moet over een lengte van ongeveer 4 kilometer worden drooggelegd om een defecte bouwkuip te kunnen weghalen. Problemen met die bouwkuip leidden vorig jaar ook al tot wekenlange stremmingen.

Het Julianakanaal met binnenvaartschepen bij Chemelot
Het kanaal moet over een lengte van ongeveer 4 kilometer worden drooggelegd om een defecte bouwkuip te kunnen weghalen. Foto: Chemelot

Rijkswaterstaat is in 2022 begonnen met het verruimen en verdiepen van het Julianakanaal, een druk bevaren en belangrijke scheepvaartroute tussen havens in Nederland, België en Frankrijk. In februari vorig jaar kwamen de werkzaamheden stil te liggen, omdat de geplaatste bouwkuip was volgelopen met water door een gat in de damwand. Het scheepvaartverkeer was toen wekenlang gestremd.

De damwand is gerepareerd en er geldt nog altijd een snelheidsbeperking voor schepen in het gebied, maar volgens Rijkswaterstaat is nog steeds sprake van een onveilige situatie. Sinds eind september zijn er acht ‘scheepvaart gerelateerde veiligheidsincidenten’ geweest in de door de bouwkuip versmalde vaarweg, schrijft demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) dinsdag aan de Tweede Kamer. Ook lekt er nog altijd kanaalwater in de kwetsbare natuur van de Kingbeek. Volgens Harbers dreigt daardoor ‘(steeds grotere) schade aan de natuur op te treden’.

De bouwkuip moet daarom helemaal worden verwijderd en het kanaal wordt daarvoor drooggelegd tussen Berg en de sluis in Born. Rijkswaterstaat verwacht dat de werkzaamheden uiterlijk in oktober zullen beginnen. Afhankelijk van de weersomstandigheden duren die tot april of mei volgend jaar.

De werkzaamheden zullen veel impact hebben op de scheepvaart. Harbers schrijft in zijn brief dat keersluis Limmel, iets ten noorden van Maastricht, op de omvaarroute ligt. Als die sluis gesloten moet worden door bijvoorbeeld hoog water of een storing, ‘is er geen alternatieve route mogelijk richting Antwerpen/Rotterdam’, aldus de demissionair minister.

Druk bevaren Julianakanaal vanaf oktober maandenlang dicht | NT

Druk bevaren Julianakanaal vanaf oktober maandenlang dicht

verwijdering defecte bouwkuip

Het Julianakanaal in Limburg gaat vanaf oktober maandenlang dicht tussen Berg en Born, meldt Rijkswaterstaat. Het kanaal moet over een lengte van ongeveer 4 kilometer worden drooggelegd om een defecte bouwkuip te kunnen weghalen. Problemen met die bouwkuip leidden vorig jaar ook al tot wekenlange stremmingen.

Het Julianakanaal met binnenvaartschepen bij Chemelot
Het kanaal moet over een lengte van ongeveer 4 kilometer worden drooggelegd om een defecte bouwkuip te kunnen weghalen. Foto: Chemelot

Rijkswaterstaat is in 2022 begonnen met het verruimen en verdiepen van het Julianakanaal, een druk bevaren en belangrijke scheepvaartroute tussen havens in Nederland, België en Frankrijk. In februari vorig jaar kwamen de werkzaamheden stil te liggen, omdat de geplaatste bouwkuip was volgelopen met water door een gat in de damwand. Het scheepvaartverkeer was toen wekenlang gestremd.

De damwand is gerepareerd en er geldt nog altijd een snelheidsbeperking voor schepen in het gebied, maar volgens Rijkswaterstaat is nog steeds sprake van een onveilige situatie. Sinds eind september zijn er acht ‘scheepvaart gerelateerde veiligheidsincidenten’ geweest in de door de bouwkuip versmalde vaarweg, schrijft demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) dinsdag aan de Tweede Kamer. Ook lekt er nog altijd kanaalwater in de kwetsbare natuur van de Kingbeek. Volgens Harbers dreigt daardoor ‘(steeds grotere) schade aan de natuur op te treden’.

De bouwkuip moet daarom helemaal worden verwijderd en het kanaal wordt daarvoor drooggelegd tussen Berg en de sluis in Born. Rijkswaterstaat verwacht dat de werkzaamheden uiterlijk in oktober zullen beginnen. Afhankelijk van de weersomstandigheden duren die tot april of mei volgend jaar.

De werkzaamheden zullen veel impact hebben op de scheepvaart. Harbers schrijft in zijn brief dat keersluis Limmel, iets ten noorden van Maastricht, op de omvaarroute ligt. Als die sluis gesloten moet worden door bijvoorbeeld hoog water of een storing, ‘is er geen alternatieve route mogelijk richting Antwerpen/Rotterdam’, aldus de demissionair minister.