In deze editie van Brand Stories vertelt MTBS M&A over hun rol in de aandelenovername van BMF Port Burgas in Bulgarije. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

BMF is een particulier bedrijf dat twee terminals in de haven van Burgas in Bulgarije exploiteert: Port Terminal Burgas East II en Port Terminal Burgas West. De twee naast elkaar gelegen terminals beschikken samen over 15 aanlegplaatsen en 5 pieren, met een totale kadelengte van 3.334 meter.

Burgas is de dichtstbijzijnde diepzeehaven bij de Bosporus en heeft een gunstige ligging – ten zuiden van het Balkangebergte – voor het laden of lossen van goederen voor de grootste industriële en economische centra van Bulgarije. De haven aan de Zwarte Zee behandelt stukgoed, containers, droge bulk, vloeibare bulk en projectlading. In 2021 bedroeg het volume geladen of geloste goederen ongeveer 7 miljoen ton.

Marktpositie

De afgelopen tien jaar heeft BMF substantieel geïnvesteerd in onder meer de ontwikkeling van faciliteiten voor koperconcentraat, LPG, zwavelzuur, graan- en projectlading. Daarmee heeft BMF haar marktpositie in de nationale en regionale havensector de afgelopen jaren sterk verbeterd.

Om verder te kunnen groeien en verder te internationaliseren vroeg eigenaar Advance Properties aan MTBS M&A om de juiste mede-aandeelhouder te vinden. MTBS M&A is een adviesbureau gespecialiseerd in fusies en overnames in de havensector. Het is onderdeel van Maritime & Transport Business Solutions (MTBS), dat al meer dan 15 jaar een leidend adviesbureau is in de maritieme sector. De expertise van MTBS strekt zich uit over de gehele maritieme sector, waaronder havens, terminals, vrijhandelszones, (droge) binnenhavens, depots, multimodale faciliteiten, opslagbedrijven en andere soorten aan havens gerelateerde bedrijven. Sinds een paar jaar bedient MTBS haar bestaande en nieuwe klanten ook met M&A dienstverlening onder het label MTBS M&A.

Verkennende fase

Directeur Theo Dersigni van MTBS M&A vertelt dat het gehele transactieproces voor de verkoop van een aandelenbelang in BMF meer dan een jaar heeft geduurd, waarbij eerst in een verkennende fase is gezocht naar mogelijke partners. ‘Daarbij lagen allerlei opties op tafel, van een minderheidsbelang tot aan een overname van alle aandelen. Wel was verkoper Advance Properties duidelijk over haar voorkeur: groei, internationalisering en een samenwerking voor de lange termijn.’

‘Dit proces startte bij de marktverkenning’, legt manager Adriaan de Gruijter van MTBS M&A uit. ‘We hebben in eerste instantie een anoniem overzicht voorgelegd aan mogelijke partijen, om de interesse vanuit de markt te testen zonder specifieke verwachtingen over de transactie te scheppen. Na de marktverkenning is de transactie uitgevoerd in twee fases, om de middelen van onze klant en de potentiële investeerders optimaal te benutten. Met een aantal van de partijen uit de marktverkenning neem je dan de volgende stappen. Hoe wil de ander de samenwerking invullen? Welke investeringen willen ze doen en met welk doel? Welk aandelenpercentage hoort daarbij? Pas daarna volgen de biedingen en onderhandelingen. Om de tijd en kosten in het proces voor alle betrokken partijen te minimaliseren check je continu of er nog een goede fit is tussen de verkoper en de mogelijke investeerders.’

Partnerschap

Naast de transactiestrategie heeft ook de langetermijnrelatie tussen MTBS en BMF bijgedragen aan het succes. MTBS M&A en BMF kennen elkaar al meer dan vijftien jaar vanuit diverse projecten. Volgens Dersigni is die lange relatie een belangrijk element in een opdracht als deze. ‘Juist als je elkaar goed kent, kan je jouw klant goed bedienen en de juiste partner vinden.’

Verder zorgde ook de diepgaande sectorkennis van MTBS M&A voor een gestroomlijnd proces, voegt De Gruijter toe. ‘Vanuit onze jarenlange ervaring in de havensector konden we BMF niet alleen met het transactieproces assisteren maar konden we ook op het gebied van de operaties en commerciële verwachtingen de discussie aangaan met investeerders. Dat was fijn voor onze klant en stelde ons in staat om de sterke punten van de haven optimaal over te brengen naar investeerders.’

Het 3SIIF is een fonds gericht op transport, energie en digitale infrastructuur. Het Three Seas Initiative is een forum van twaalf EU-lidstaten langs of nabij de Oostzee, de Zwarte Zee en de Adriatische Zee.

Voor de lange termijn

‘Partnerschap is voor alle partijen in deze overeenkomst echt het sleutelwoord’, benadrukt Dersigni. ‘Het 3SIIF is erop gericht via goede infrastructuur Oost-Europa verder te ontsluiten, dat sluit goed aan bij het groeiperspectief waar onze klant op mikte bij de verkoop.’

‘We hadden een voorkeur voor de verkoop van een aanzienlijk aandelenbelang aan een echte langetermijnpartner’, zegt eigenaar Georgi Domuschiev van Advance Properties. ‘Het transactieproces heeft een solide basis gelegd voor een succesvolle samenwerking tussen ons en 3SIIF. Graag bedanken wij MTBS M&A voor het succesvol tot stand brengen van deze belangrijke transactie.’ De overname is, na goedkeuring van de desbetreffende autoriteiten, naar verwachting in het derde kwartaal rond.

Dit verhaal is aan u verteld door MTBS M&A.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.