‘Containers halen en brengen voor shortsea-shipping veel flexibeler dan de ferry’

Brand Story

Het succes van een terminal wordt bepaald door hoe flexibel en efficiënt de dienstverlening is. Is dat in orde, dan ontstaan er langjarige relaties. Daarom zijn er bij Rotterdam Shortsea Terminals (RST) diverse rederijen die al tientallen jaren hun lading daar laten overslaan. ‘Via deze weg breng ik graag namens ons hele team een ode aan hen’, vertelt Jeroen Zwijnenburg, commercieel directeur van RST.

Jeroen Zwijnenburg, commercieel directeur van RST. Foto: RST
Deze Brand Story is afkomstig uit de jaarlijkse NT Oliebollenspecial.

De samenwerking gaat meestal verder dan alleen simpelweg containers overslaan, vertelt Zwijnenburg. ‘Voor sommige rederijen organiseren we niet alleen de scheepsafhandeling, maar verlenen we ook diensten als het maken van stuwplannen, crossdocking zoals met Mainport Rotterdam, en een geheel M&R programma voor lege containers, zoals met Q Terminals Kramer Rotterdam. We zijn voor onze klanten een one-stop-shop en hierin zijn we zo flexibel als mogelijk.’

Bij het aanpassen van laadorders wil een klant bijvoorbeeld dat late arrivals nog mee gaan op een afvaart en dat een eerder gebrachte container blijft staan voor de volgende keer. ‘Dat is dan geen probleem’, vertelt Zwijnenburg.

‘We hebben een uniek product dat we afstemmen op de shortsea-dienstverlening van onze klanten. We verzorgen gezamenlijk een totaalproduct voor door to door. We weten dat daarbij veel flexibiliteit nodig is en dat maximaal moet worden ingezet op betrouwbaarheid.’

‘Zo’n 70 bestemmingen per week, daarom proberen we binnen ons netwerk kruisbestuiving te realiseren’. Beeld: RST

Landinwaarts

Overigens concurreert RST met haar shortsea-product niet met de grote terminals op de Maasvlakte, maar vooral met het wegtransport en de ferries. Het grote voordeel van gebruikmaken van RST is dat de terminal veel meer flexibiliteit biedt in het brengen en ophalen van de containers dan bij de ferry het geval is, vertelt Zwijnenburg.

‘Bij ons kun je die tijdelijk opslaan, later afhalen en zelfs crossdocken. Dat is niet het geval bij trailers voor een ferry. Hierdoor houd je je eigen logistieke planning veel flexibeler en maximaal gefocust op just in time-delivery. En als je verduurzaming belangrijk vindt, kun je bij onze terminal je containers per barge of trein komen brengen. Dat hoeft niet altijd via de truck. En een container kan bij ons ook meteen onderhoud krijgen indien nodig. Bovendien zitten we 40 kilometer landinwaarts, in hartje Rotterdam. Je hoeft dus veel minder te trucken om een container op een schip te krijgen.’

Productiviteit

Met name shortsea-rederijen als Sam­skip, CMA CGM, Unifeeder, DFDS, BG Freight Line en EUCON gebruiken al tientallen jaren de RST-terminal. Schepen vanaf RST gaan vooral richting het VK, de Baltische staten en het Iberisch schiereiland, maar het gezamenlijke netwerk reikt veel verder. Zwijnenburg: ‘In totaal doen onze klanten elke week zo’n 70 bestemmingen aan. We proberen dan ook binnen ons netwerk kruisbestuiving te faciliteren. Als klant A ook wat lading aan boord van een schip van klant B zet, hoeft hij niet zelf te varen en kan hij toch op die bestemming een hogere frequentie aan afvaarten per week aanbieden.’

Naast flexibiliteit is productiviteit ook een belangrijke indicator voor de prestaties van een terminal, vertelt Zwijnenburg. ‘Hoe korter een schip aan de kade ligt, hoe beter voor iedereen. Het verhoogt onze capaciteit. De klant kan bij een eerder vertrek rustiger naar de bestemming varen, wat behoorlijk impact heeft op de almaar belangrijker wordende CO2-uitstoot. Dit jaar hebben we ook behoorlijke stappen gezet in de snelheid van de vrachtwagenafhandeling. Onze gemiddelde doorlooptijd op de terminal is nu rond de 42 minuten. Dat was voorheen anderhalf uur of soms langer. Daar hebben we dus een hele grote stap gemaakt waarbij we efficiëntie hebben gewonnen voor klanten.’

Tal van bekende shortsea-reders gebruiken de RST-terminal al decennialang. Foto: RST / Danny van den Berg

Grote nieuwe klant

De mogelijkheid voor verbetering van dergelijke processen ontstaat vooral door kritisch de interne processen te evalueren, heeft Zwijnenburg gemerkt. ‘We kijken samen met de klanten waar onze eventuele inefficiëntie zit. Waarom heeft een port call langer geduurd en hoe kunnen we dat een volgende keer voorkomen? Zo hebben we dit jaar de indeling waarop wij in ploegen werken bij RST verbeterd. We hebben nu 24/7 mensen die ons product intern aansturen, zodat we gemaakte afspraken nog beter nakomen. Zij zijn directe aanspreekpunten voor de klanten.’

Dit jaar verwacht RST ongeveer 650.000 containers te behandelen. De terminalcapaciteit bedraagt 800.000 tot 900.000 containers. ‘Hoewel we voor volgend jaar met Eimskip een hele grote nieuwe klant hebben binnengehaald, willen we eigenlijk met name groeien met de bestaande trouwe klanten. Met hen kijken we graag hoe we de samenwerking kunnen versterken, zodat we allebei meer waarde eruit kunnen halen. Zo hebben we vorig jaar het proces van containers brengen en halen geautomatiseerd. We maken nu gebruik van Portbase, waar alle voormeldingen van vrachtwagenchauffeurs gebeuren. Zo kan de chauffeur direct zien of alle gegevens compleet zijn, de container al is vrijgesteld en de douaneformaliteiten zijn voltooid.’

Vergroenen

Ook is RST volop bezig met het vernieuwen en vergroenen van het equipment. ‘We hebben net zes nieuwe straddle carriers gekocht, die eind volgend jaar worden geleverd en draaien op hybride motoren. Ook faciliteren we sinds deze zomer walstroom aan de kade. Samskip is de eerste die hier gebruik van maakt en we zijn met onze andere klanten hierover in gesprek. Dat is het mooie aan langjarige samenwerkingen. Dan kun je investeren in zaken waar vervolgens iedereen van profiteert.’

Dit verhaal is aan u verteld door Rotterdam Shortsea Terminals.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

‘Containers halen en brengen voor shortsea-shipping veel flexibeler dan de ferry’ | NT

‘Containers halen en brengen voor shortsea-shipping veel flexibeler dan de ferry’

Brand Story

Het succes van een terminal wordt bepaald door hoe flexibel en efficiënt de dienstverlening is. Is dat in orde, dan ontstaan er langjarige relaties. Daarom zijn er bij Rotterdam Shortsea Terminals (RST) diverse rederijen die al tientallen jaren hun lading daar laten overslaan. ‘Via deze weg breng ik graag namens ons hele team een ode aan hen’, vertelt Jeroen Zwijnenburg, commercieel directeur van RST.

Jeroen Zwijnenburg, commercieel directeur van RST. Foto: RST
Deze Brand Story is afkomstig uit de jaarlijkse NT Oliebollenspecial.

De samenwerking gaat meestal verder dan alleen simpelweg containers overslaan, vertelt Zwijnenburg. ‘Voor sommige rederijen organiseren we niet alleen de scheepsafhandeling, maar verlenen we ook diensten als het maken van stuwplannen, crossdocking zoals met Mainport Rotterdam, en een geheel M&R programma voor lege containers, zoals met Q Terminals Kramer Rotterdam. We zijn voor onze klanten een one-stop-shop en hierin zijn we zo flexibel als mogelijk.’

Bij het aanpassen van laadorders wil een klant bijvoorbeeld dat late arrivals nog mee gaan op een afvaart en dat een eerder gebrachte container blijft staan voor de volgende keer. ‘Dat is dan geen probleem’, vertelt Zwijnenburg.

‘We hebben een uniek product dat we afstemmen op de shortsea-dienstverlening van onze klanten. We verzorgen gezamenlijk een totaalproduct voor door to door. We weten dat daarbij veel flexibiliteit nodig is en dat maximaal moet worden ingezet op betrouwbaarheid.’

‘Zo’n 70 bestemmingen per week, daarom proberen we binnen ons netwerk kruisbestuiving te realiseren’. Beeld: RST

Landinwaarts

Overigens concurreert RST met haar shortsea-product niet met de grote terminals op de Maasvlakte, maar vooral met het wegtransport en de ferries. Het grote voordeel van gebruikmaken van RST is dat de terminal veel meer flexibiliteit biedt in het brengen en ophalen van de containers dan bij de ferry het geval is, vertelt Zwijnenburg.

‘Bij ons kun je die tijdelijk opslaan, later afhalen en zelfs crossdocken. Dat is niet het geval bij trailers voor een ferry. Hierdoor houd je je eigen logistieke planning veel flexibeler en maximaal gefocust op just in time-delivery. En als je verduurzaming belangrijk vindt, kun je bij onze terminal je containers per barge of trein komen brengen. Dat hoeft niet altijd via de truck. En een container kan bij ons ook meteen onderhoud krijgen indien nodig. Bovendien zitten we 40 kilometer landinwaarts, in hartje Rotterdam. Je hoeft dus veel minder te trucken om een container op een schip te krijgen.’

Productiviteit

Met name shortsea-rederijen als Sam­skip, CMA CGM, Unifeeder, DFDS, BG Freight Line en EUCON gebruiken al tientallen jaren de RST-terminal. Schepen vanaf RST gaan vooral richting het VK, de Baltische staten en het Iberisch schiereiland, maar het gezamenlijke netwerk reikt veel verder. Zwijnenburg: ‘In totaal doen onze klanten elke week zo’n 70 bestemmingen aan. We proberen dan ook binnen ons netwerk kruisbestuiving te faciliteren. Als klant A ook wat lading aan boord van een schip van klant B zet, hoeft hij niet zelf te varen en kan hij toch op die bestemming een hogere frequentie aan afvaarten per week aanbieden.’

Naast flexibiliteit is productiviteit ook een belangrijke indicator voor de prestaties van een terminal, vertelt Zwijnenburg. ‘Hoe korter een schip aan de kade ligt, hoe beter voor iedereen. Het verhoogt onze capaciteit. De klant kan bij een eerder vertrek rustiger naar de bestemming varen, wat behoorlijk impact heeft op de almaar belangrijker wordende CO2-uitstoot. Dit jaar hebben we ook behoorlijke stappen gezet in de snelheid van de vrachtwagenafhandeling. Onze gemiddelde doorlooptijd op de terminal is nu rond de 42 minuten. Dat was voorheen anderhalf uur of soms langer. Daar hebben we dus een hele grote stap gemaakt waarbij we efficiëntie hebben gewonnen voor klanten.’

Tal van bekende shortsea-reders gebruiken de RST-terminal al decennialang. Foto: RST / Danny van den Berg

Grote nieuwe klant

De mogelijkheid voor verbetering van dergelijke processen ontstaat vooral door kritisch de interne processen te evalueren, heeft Zwijnenburg gemerkt. ‘We kijken samen met de klanten waar onze eventuele inefficiëntie zit. Waarom heeft een port call langer geduurd en hoe kunnen we dat een volgende keer voorkomen? Zo hebben we dit jaar de indeling waarop wij in ploegen werken bij RST verbeterd. We hebben nu 24/7 mensen die ons product intern aansturen, zodat we gemaakte afspraken nog beter nakomen. Zij zijn directe aanspreekpunten voor de klanten.’

Dit jaar verwacht RST ongeveer 650.000 containers te behandelen. De terminalcapaciteit bedraagt 800.000 tot 900.000 containers. ‘Hoewel we voor volgend jaar met Eimskip een hele grote nieuwe klant hebben binnengehaald, willen we eigenlijk met name groeien met de bestaande trouwe klanten. Met hen kijken we graag hoe we de samenwerking kunnen versterken, zodat we allebei meer waarde eruit kunnen halen. Zo hebben we vorig jaar het proces van containers brengen en halen geautomatiseerd. We maken nu gebruik van Portbase, waar alle voormeldingen van vrachtwagenchauffeurs gebeuren. Zo kan de chauffeur direct zien of alle gegevens compleet zijn, de container al is vrijgesteld en de douaneformaliteiten zijn voltooid.’

Vergroenen

Ook is RST volop bezig met het vernieuwen en vergroenen van het equipment. ‘We hebben net zes nieuwe straddle carriers gekocht, die eind volgend jaar worden geleverd en draaien op hybride motoren. Ook faciliteren we sinds deze zomer walstroom aan de kade. Samskip is de eerste die hier gebruik van maakt en we zijn met onze andere klanten hierover in gesprek. Dat is het mooie aan langjarige samenwerkingen. Dan kun je investeren in zaken waar vervolgens iedereen van profiteert.’

Dit verhaal is aan u verteld door Rotterdam Shortsea Terminals.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.