Je TMS-systeem efficiënter laten werken via AOIS

Brand Story

De frustratie bij het werken met oplossingen van bestaande TMS-systemen voor orderinput maakte dat derde generatie transportondernemer Jan van Orselen naast zijn bijna 80 jaar oude familiebedrijf een compleet nieuw en onafhankelijk bedrijf oprichtte om orderinvoer vele malen efficiënter, sneller, goedkoper en betrouwbaarder te maken: AOIS. Dat staat voor Automatic Order Injection System. Wat je ermee doet is Alles Oplossen In Snelle stappen.

Transportondernemer Jan van Orselen is oprichter van AOIS. Foto: Marco de Swart
In deze editie van Brand Stories vertelt AOIS over de geslaagde poging om het transportondernemers gemakkelijker te maken met de toepassing van nieuwe informatietechnologie. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Alles Oplossen In Snelle stappen, wat bedoel je daar precies mee?

‘Iedere planner en iedere transportondernemer kent het: TMS-systemen die soms een hoop tijd kosten om mee te werken. Ikzelf zat er ook steeds mee te worstelen, en mijn mensen op de planning ook. Het kost veel tijd en ergernis, en dat wil je niet in je bedrijf. Dat zorgt voor onrust, en je complete transportefficiency kan eronder lijden, net als je relatie met je klanten.’

Kun je wat voorbeelden noemen?

‘Als je als klant een aanpassing doorvoert moet dit erg duidelijk uitgelegd worden bij de IT-specialist voordat het aangepast kan worden. Als je zelf iets wilt aanpassen moest dit bij alle bestaande koppelingen per stuk gedaan worden. Updates werden altijd direct verwerkt zonder goedkeuring, waardoor ritten soms ‘verdwenen’ waren. Klanten hebben meerdere benamingen voor hetzelfde adres, waardoor er erg veel systeemvervuiling in de tabellen ontstond. Kortom: het is af en toe best frustrerend. Wat je nodig hebt, is een systeem dat je in snelle stappen helpt om dit op te lossen.’

Wat heb je daaraan gedaan?

‘Omdat ik ook veel kennis van automatisering heb, ben ik in 2017 gaan werken aan een geautomatiseerd systeem dat dit kan oplossen voor de klant. Ik heb het naast het transportbedrijf gedaan, en heb het ook volledig gescheiden gehouden van het transportbedrijf. We hebben dat juridisch afgedicht, en ook met de hoogste privacy beveiligd, onder meer door volledige encryptie. Niemand kan iets van een andere klant zien, dat kan alleen de klant zelf. En dat systeem is er nu, en we noemen dat AOIS: Automatic Order Injection System. Je gebruikt het aanvullend op een bestaand TMS, waardoor je werkprocessen veel sneller gaan en minder ergernis of fouten opleveren.’

Je bent zelf transportondernemer, je weet dus precies waar de schoen kan wringen. Wat zijn de voordelen van dit nieuwe systeem?

‘Het systeem heeft een groot aantal voordelen. Ik noem de belangrijkste. Met Approval kun je (sneller) een akkoord doorvoeren in het systeem. Met Fallout kun je de vervuiling van adresbestanden, bijvoorbeeld als klanten meerdere benamingen voor dezelfde plek hebben, voorkomen. Met Notificaties gaan bijvoorbeeld orderbevestigingen automatisch naar opdrachtgevers, zodat je die niet afzonderlijk moet berichten. Aanpassingen in het systeem worden automatisch voor alle koppelingen doorgevoerd, daar heb je geen omkijken naar. Nieuwe klanten zijn eenvoudig aan te sluiten zonder extra kosten. En tot slot: je kunt het portal ook zelf inrichten zoals het jou het beste uitkomt. Maatwerk dus, passend in je eigen omgeving. Hiermee werk je sneller, en zijn de fouten geminimaliseerd.’

Wat zeggen kritische klanten over het systeem?

‘Nou, de eerste klant was onze eigen planafdeling. We hebben het eerst aan onze eigen mensen gepresenteerd. Want niemand is zo kritisch als je eigen personeel. Als het daar niet werkt, vergeet het dan maar. Maar de mensen waren positief. Het werkt hier op rolletjes. En dat horen we van steeds meer klanten. Soms is er een twijfel bij nieuwe klanten, zo van: is het wel compatibel met mijn specifieke TMS? Maar dat kan ik dan bevestigen. AOIS is volledig systeem- en format-onafhankelijk. Je kunt je bestaande TMS dus blijven gebruiken, maar met AOIS versnel je het, verbeter je het.’

Is het systeem alleen voor transportondernemers?

‘Nee, alle logistieke ondernemers kunnen het toepassen. Individuele transporteurs, maar ook grote rederijen, die het op hun beurt voor hun klanten instellen. Doordat het in Microsoft Azure is gebouwd is het systeem onbeperkt opschaalbaar en wordt 99 ,9% uptime gegarandeerd. De opbouw van het webportal maakt het heel toegankelijk; het werkt heel fijn voor de gebruiker.’

Een transportondernemer wil natuurlijk weten wat het hem oplevert. Wat kun je daar over zeggen?

‘Daar heb ik een eenvoudige reken­som voor gemaakt. Stel dat je per dag 60 orders moet invoeren. Dat zijn ruim 7 orders per uur. Een medewerker kost gemiddeld zo’n 3500 euro per maand, ofwel 20 euro per uur. Tel uit wat dat je kost als je dat handmatig blijft doen. Met AOIS gaan orders vele malen sneller. Dan spaar je dus vele uren per medewerker per dag uit. En: je hebt geen invoerfouten meer, en geen gefrustreerde medewerkers of discussies met je klant.’

Als je dit nu zou samenvatten voor de kritische transport­ondernemer, wat zou je dan zeggen?

‘AOIS verzorgt het snel en effectief inschieten van opdrachten, aangeleverd aan je eigen softwarepakket. Het zorgt voor vermindering van de foutmarge en vermindert je personeelskosten. Tegen een betaalbare prijs, laagdrempelig voor alle bedrijven. Ik kom graag langs om je te overtuigen.’

Dit verhaal is aan u verteld door AOIS.

Wilt u meer informatie? support@aois.eu / +31 (0)85-890 86 49 / www.aois.eu

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Je TMS-systeem efficiënter laten werken via AOIS | NT

Je TMS-systeem efficiënter laten werken via AOIS

Brand Story

De frustratie bij het werken met oplossingen van bestaande TMS-systemen voor orderinput maakte dat derde generatie transportondernemer Jan van Orselen naast zijn bijna 80 jaar oude familiebedrijf een compleet nieuw en onafhankelijk bedrijf oprichtte om orderinvoer vele malen efficiënter, sneller, goedkoper en betrouwbaarder te maken: AOIS. Dat staat voor Automatic Order Injection System. Wat je ermee doet is Alles Oplossen In Snelle stappen.

Transportondernemer Jan van Orselen is oprichter van AOIS. Foto: Marco de Swart
In deze editie van Brand Stories vertelt AOIS over de geslaagde poging om het transportondernemers gemakkelijker te maken met de toepassing van nieuwe informatietechnologie. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Alles Oplossen In Snelle stappen, wat bedoel je daar precies mee?

‘Iedere planner en iedere transportondernemer kent het: TMS-systemen die soms een hoop tijd kosten om mee te werken. Ikzelf zat er ook steeds mee te worstelen, en mijn mensen op de planning ook. Het kost veel tijd en ergernis, en dat wil je niet in je bedrijf. Dat zorgt voor onrust, en je complete transportefficiency kan eronder lijden, net als je relatie met je klanten.’

Kun je wat voorbeelden noemen?

‘Als je als klant een aanpassing doorvoert moet dit erg duidelijk uitgelegd worden bij de IT-specialist voordat het aangepast kan worden. Als je zelf iets wilt aanpassen moest dit bij alle bestaande koppelingen per stuk gedaan worden. Updates werden altijd direct verwerkt zonder goedkeuring, waardoor ritten soms ‘verdwenen’ waren. Klanten hebben meerdere benamingen voor hetzelfde adres, waardoor er erg veel systeemvervuiling in de tabellen ontstond. Kortom: het is af en toe best frustrerend. Wat je nodig hebt, is een systeem dat je in snelle stappen helpt om dit op te lossen.’

Wat heb je daaraan gedaan?

‘Omdat ik ook veel kennis van automatisering heb, ben ik in 2017 gaan werken aan een geautomatiseerd systeem dat dit kan oplossen voor de klant. Ik heb het naast het transportbedrijf gedaan, en heb het ook volledig gescheiden gehouden van het transportbedrijf. We hebben dat juridisch afgedicht, en ook met de hoogste privacy beveiligd, onder meer door volledige encryptie. Niemand kan iets van een andere klant zien, dat kan alleen de klant zelf. En dat systeem is er nu, en we noemen dat AOIS: Automatic Order Injection System. Je gebruikt het aanvullend op een bestaand TMS, waardoor je werkprocessen veel sneller gaan en minder ergernis of fouten opleveren.’

Je bent zelf transportondernemer, je weet dus precies waar de schoen kan wringen. Wat zijn de voordelen van dit nieuwe systeem?

‘Het systeem heeft een groot aantal voordelen. Ik noem de belangrijkste. Met Approval kun je (sneller) een akkoord doorvoeren in het systeem. Met Fallout kun je de vervuiling van adresbestanden, bijvoorbeeld als klanten meerdere benamingen voor dezelfde plek hebben, voorkomen. Met Notificaties gaan bijvoorbeeld orderbevestigingen automatisch naar opdrachtgevers, zodat je die niet afzonderlijk moet berichten. Aanpassingen in het systeem worden automatisch voor alle koppelingen doorgevoerd, daar heb je geen omkijken naar. Nieuwe klanten zijn eenvoudig aan te sluiten zonder extra kosten. En tot slot: je kunt het portal ook zelf inrichten zoals het jou het beste uitkomt. Maatwerk dus, passend in je eigen omgeving. Hiermee werk je sneller, en zijn de fouten geminimaliseerd.’

Wat zeggen kritische klanten over het systeem?

‘Nou, de eerste klant was onze eigen planafdeling. We hebben het eerst aan onze eigen mensen gepresenteerd. Want niemand is zo kritisch als je eigen personeel. Als het daar niet werkt, vergeet het dan maar. Maar de mensen waren positief. Het werkt hier op rolletjes. En dat horen we van steeds meer klanten. Soms is er een twijfel bij nieuwe klanten, zo van: is het wel compatibel met mijn specifieke TMS? Maar dat kan ik dan bevestigen. AOIS is volledig systeem- en format-onafhankelijk. Je kunt je bestaande TMS dus blijven gebruiken, maar met AOIS versnel je het, verbeter je het.’

Is het systeem alleen voor transportondernemers?

‘Nee, alle logistieke ondernemers kunnen het toepassen. Individuele transporteurs, maar ook grote rederijen, die het op hun beurt voor hun klanten instellen. Doordat het in Microsoft Azure is gebouwd is het systeem onbeperkt opschaalbaar en wordt 99 ,9% uptime gegarandeerd. De opbouw van het webportal maakt het heel toegankelijk; het werkt heel fijn voor de gebruiker.’

Een transportondernemer wil natuurlijk weten wat het hem oplevert. Wat kun je daar over zeggen?

‘Daar heb ik een eenvoudige reken­som voor gemaakt. Stel dat je per dag 60 orders moet invoeren. Dat zijn ruim 7 orders per uur. Een medewerker kost gemiddeld zo’n 3500 euro per maand, ofwel 20 euro per uur. Tel uit wat dat je kost als je dat handmatig blijft doen. Met AOIS gaan orders vele malen sneller. Dan spaar je dus vele uren per medewerker per dag uit. En: je hebt geen invoerfouten meer, en geen gefrustreerde medewerkers of discussies met je klant.’

Als je dit nu zou samenvatten voor de kritische transport­ondernemer, wat zou je dan zeggen?

‘AOIS verzorgt het snel en effectief inschieten van opdrachten, aangeleverd aan je eigen softwarepakket. Het zorgt voor vermindering van de foutmarge en vermindert je personeelskosten. Tegen een betaalbare prijs, laagdrempelig voor alle bedrijven. Ik kom graag langs om je te overtuigen.’

Dit verhaal is aan u verteld door AOIS.

Wilt u meer informatie? support@aois.eu / +31 (0)85-890 86 49 / www.aois.eu

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.