Economie voorspellen: kan het a.u.b. beter?

Slecht nieuws voor al die transportondernemers die betrouwbare voorspellingen willen over de economische conjunctuur. Die komen er niet, nu niet en nooit niet.

De economie is als het weer: een paar dagen vooruit voorspellen lukt nog wel, maar daarna kan elk beloofd zonnetje zo weer blijken om te slaan in een plensbui.

Een betere tijd leek begin dit jaar aangebroken te zijn na een wel heel krachtig herstel in de transportsector, breed bezien. Maar inmiddels kunnen we kanttekeningen plaatsen bij dat herstel. Met name wegvervoerders zullen dat doen. Het blijft onder hen faillissementen regenen (zie de voorpagina). In Europa groeit het wegvervoer niet, de tarieven dalen, de kosten stijgen.

En er zit nog wat aan te komen, met steeds meer Europese lidstaten die dreigen te failleren, en banken in hun val zullen meesleuren. De weersberichten die diverse economische onderzoeksbureaus op ons af sturen, zijn op zijn zachts gezegd zeer gemengd.

Voor de grootste logistieke dienstverleners die Azië weten te bereiken en hun risico’s kunnen spreiden over continenten loopt het wel los. Voor mkb’ers in Nederland zonder grote paraplu zal het niet meevallen. De economie groeit, er moet vervoerd worden, maar er gaan ook klappen vallen. Niemand kan u zeggen waar precies. Het wordt tijd dat ook economen eens zó innoveren, dat ze dat kunnen.

Mike Ackermans

Economie voorspellen: kan het a.u.b. beter? | NT

Economie voorspellen: kan het a.u.b. beter?

Slecht nieuws voor al die transportondernemers die betrouwbare voorspellingen willen over de economische conjunctuur. Die komen er niet, nu niet en nooit niet.

De economie is als het weer: een paar dagen vooruit voorspellen lukt nog wel, maar daarna kan elk beloofd zonnetje zo weer blijken om te slaan in een plensbui.

Een betere tijd leek begin dit jaar aangebroken te zijn na een wel heel krachtig herstel in de transportsector, breed bezien. Maar inmiddels kunnen we kanttekeningen plaatsen bij dat herstel. Met name wegvervoerders zullen dat doen. Het blijft onder hen faillissementen regenen (zie de voorpagina). In Europa groeit het wegvervoer niet, de tarieven dalen, de kosten stijgen.

En er zit nog wat aan te komen, met steeds meer Europese lidstaten die dreigen te failleren, en banken in hun val zullen meesleuren. De weersberichten die diverse economische onderzoeksbureaus op ons af sturen, zijn op zijn zachts gezegd zeer gemengd.

Voor de grootste logistieke dienstverleners die Azië weten te bereiken en hun risico’s kunnen spreiden over continenten loopt het wel los. Voor mkb’ers in Nederland zonder grote paraplu zal het niet meevallen. De economie groeit, er moet vervoerd worden, maar er gaan ook klappen vallen. Niemand kan u zeggen waar precies. Het wordt tijd dat ook economen eens zó innoveren, dat ze dat kunnen.

Mike Ackermans