In de Britse krant ‘i’ kwam afgelopen week David Brown aan het woord, een 80-jarige Engelsman die als tiener in 1954 zijn eerste vracht reed en die ruim twintig jaar geleden zijn vrachtwagenstuur aan de wilgen hing. Bij hem is een brief van de regering op de deurmat geploft met de vraag of hij zou willen overwegen zijn oude job weer op te pakken en te helpen de nationale distributiecrisis op te lossen. Brown zei in het krantenartikel dat hij zich nog gezond voelt en dat het eerlijk gezegd wel weer een beetje begon te kriebelen als hij de brief zo las, maar hij twijfelt toch of hij op zijn leeftijd nog wel met zo’n bakbeest de weg op moet gaan. Navraag bij het Britse transportministerie leerde de ‘i’, dat inderdaad iedere Brit die nog een groot rijbewijs bezit, onder wie veertigduizend gepensioneerden, een wervingsbrief heeft ontvangen. Voordat ze echt aan de slag mogen, worden kandidaten eerst getest en getraind, benadrukt het ministerie.

Op de zinderende logistieke arbeidsmarkt heeft ook een opvallende werkgever uit de hogere leeftijdscategorie zich in de strijd geworpen. Queen Elizabeth. The Royal Collection Trust, beheerder van alle koninklijke Britse bezittingen, heeft vacatures geplaatst voor een nieuwe ‘warehouse driver’ en ‘warehouse supervisor’ als versterking van het warehouse team op Windsor Castle Home Park. Vanuit het warehouse worden negen winkels bevoorraad waar koningshuisfans porseleinen theepotten, juwelen, boeken en andere hebbedingetjes kunnen kopen.

De nieuwe ‘driver’ mag niet alleen meehelpen in het warehouse, maar de items ook naar de winkels rijden. Een hele verantwoordelijkheid. Eén exemplaar van ‘The Queen’s 95th Birthday Limited Edition Music Box’, op de kop te tikken voor bijna 1500 euro, is al ruim een half maandsalaris van de nieuwe trucker waard. En het rondrijden van die wagens vol porseleinen theepotten en kop en schotels van ‘her majesty’ wordt een extra uitdagende baan gelet op de nieuwste chauffeurs­tekort-waarschuwing. Omdat voor het bemannen van Britse trucks, vuilniswagens en strooiwagens steeds in dezelfde vijver moet worden gevist, dreigt bij een strenge winter straks een tekort aan mensen die de spekgladde wegen kunnen bepekelen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding