Aanleiding voor de stichting die jaarlijks een Havenman of –vrouw benoemt, is Kosters ‘niet aflatende inzet in 2020 voor de reders en hun zeevarenden, die door de Covid-19-pandemie een uitermate moeilijk jaar achter de rug hebben’. Ze treedt in de voetsporen van CEO Jan Valkier van de Rotterdamse rederij Anthony Veder, uitgerekend een van de zwaar getroffen KVNR-leden. Hij deed vorige week in deze krant nog zijn beklag over de minachting die zeevarenden tijdens de coronapandemie ten deel valt.
De KVNR vertegenwoordigt zo’n 140 rederijen in de zeevaart, die met zo’n 4500 Nederlandse zeevarenden en ruim 22.000 buitenlandse zeevarenden werken. Daarvan moest een groot deel noodgedwongen veel langer dan normaal aan boord blijven omdat bemanningswisselingen in veel landen zeer moeizaam verliepen. Eenmaal aan land bleek het door reisrestricties en beperkingen van het vliegverkeer vaak niet mogelijk om naar huis te reizen.
Koster heeft volgens de Stichting Havenman/vrouw van het Jaar nationaal en internationaal ingespannen om aflossingen van bemanningen toch mogelijk te maken, onder meer door een afspraak tussen de KVNR en KLM om een luchtbrug voor zeevarenden op te zetten. Volgens de stichting heeft zij zo bijgedragen aan het behoud van de positie van Rotterdam als Europese ‘hub’ voor bemanningswisselingen en helpen voorkomen dat schepen daarvoor naar andere havens uitweken.
Ze is de veertigste persoon die de onderscheiding krijgt. Die is in 1981 ingesteld door een groep havenjournalisten, die daarvoor op het idee kwamen aan boord van het Japanse vrachtschip ‘Kyoto’ en daar hun havenpersclub naar vernoemden. De persclub is al jaren geleden opgeheven en opgevolgd door de Stichting Havenman/vrouw van het Jaar. In het bestuur ervan zitten journalisten, sponsoren, vroegere Havenmannen/vrouwen en het laatste Jong Haventalent.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?