Overzicht Chinese megahavens: van Shanghai tot Beibu Gulf

Mainports

Iedereen heeft vast wel spullen in huis die ooit zijn verscheept uit Qingdao en Tianjin. Toch zijn zulke Chinese megahavens voor de gemiddelde wereldburger bepaald geen gesneden koek. Een klein overzicht van deze motoren van de wereldhandel.

Shanghai: 43,5 miljoen teu

Shanghai, metropool met pakweg 25 miljoen inwoners, behoeft niet zoveel introductie. Geholpen door de aanleg van de Yangshan-diepzeehaven stootte China’s grootste stad in 2010 Singapore van de troon als ‘s wereld grootste containerzenuwcentrum, en die status zal Shanghai, met elk jaar een voorsprong op Singapore van 6 à 7 miljoen teu, niet snel meer uit handen geven.

Ningbo-Zhoushan: 28,7 miljoen teu

De bronzen medaille op de WK containers-overslaan gaat sinds een paar jaar naar Ningbo-Zhou­shan. Ningbo en Zhoushan zijn aparte steden, maar ze deden in 2016 hetzelfde wat recent ook Antwerpen en Brugge deden: hun havens fuseren. Met hun totale goederenoverslag vormen Ningbo en Zhoushan zelfs de grootste haven ter wereld, de titel die in de vorige eeuw nog was weggelegd voor Rotterdam. De logistieke paniek was wereldwijd dan ook groot toen deze zomer terminals in Ningbo-Zhoushan werden stilgelegd vanwege een met corona besmette havenarbeider. Ningbo en Zhoushan zijn naar Chinese maatstaven bijna buren van Shanghai; de afstand is vergelijkbaar met Antwerpen-Amsterdam. Met zijn 7000 jaar oude historie is Ningbo de Metusalem onder de wereldsteden, maar er zit ook veel hypermoderne hightech-industrie. Ook de kerstartikelen uit kersthoofdstad Yiwu gaan in Ningbo op het schip naar het westen. Zhoushan herbergt sinds drie jaar een grote Boeing-­fabriek, het 737 Completion and Delivery Center, de eerste Boeing-faciliteit in zijn soort buiten de VS.

Shenzhen: 26,5 miljoen teu

De stad Shenzhen heeft evenveel inwoners als Nederland, 17,5 miljoen, maar dan op een stuk grond dat kleiner is dan onze provincie Limburg. Shenzhen is een van de economische motoren van Guangdong, een provincie met 126 miljoen inwoners die op alle gebieden aan een groeispurt bezig is. Guangdong is met zijn bruto nationaal product hard op weg om economische grootmacht Zuid-Korea af te troeven en is qua inwonertal Japan reeds gepasseerd. Als Guangdong een land was geweest, had het weldra in de top10 van ‘s werelds grootste landen gestaan. Foxconn, de fabrikant van iPhones, Playstations en vele andere elektronica, maakt samen met onnoemlijk veel andere bedrijven Guangdong echt tot ‘fabriek van de wereld’. 90% van alle elektronica-verschepingen wereldwijd loopt via de Yantian containerterminal van Shenzhen. De wekenlange sluiting van containerterminals in Shenzhen, dit voorjaar vanwege coronabesmettingen bij havenpersoneel, maakte dan ook wereldwijd ondernemers zenuwachtig en dreef de containerprijzen op.

Guangzhou: 23,1 miljoen teu

Aan één wereldhaven heeft Guangdong niet genoeg. Guangzhou, de hoofdstad van de provincie, ligt net als Shenzhen aan de Pearl River Delta. Ook hier moesten containerterminals dit voorjaar het werk staken na de corona-uitbraak die in vergelijking met Europese coronastatistieken een peulenschil was.

Qingdao: 22,0 miljoen teu

Dit havenstedenoverzicht is niet geschreven door een bierfan, maar alle bronnen verzekeren dat Qingdao, de noordelijke stad ongeveer halverwege tussen Shanghai en Beijing, wereldberoemd is dankzij zijn Tsingtao-bier. Maar die 22 miljoen containers per jaar zitten niet allemaal vol bierflesjes. Ook witgoedfabrikant Haier heeft hier bijvoorbeeld zijn hoofdkwartier. De ‘Ever Given’, de schrik van het Suezkanaal, werd onlangs met succes in Qingdao gerepareerd.

Tianjin: 18,3 miljoen teu

Nog zo’n megastad met voldoende inwoners, 14 miljoen, om een land te bevolken. En behalve voor de eigen industrie en inwoners fungeert Tianjin ook nog als doorvoerhaven voor hoofdstad Beijing, die met de hogesnelheidstrein op een half uurtje ligt. Net als de andere Chinese conglomeraten heeft Tianjin een omvangrijke hightech-industrie, al kreeg het imago van voorspoed en vooruitgang in 2015 een deuk toen in het havengebied zeecontainers met ammoniumnitraat tot ontploffing kwamen, hetzelfde spul dat recenter ook in de haven van Beiroet een ramp veroorzaakte. De catastrofe in Tianjin kostte 173 mensen het leven.

Hongkong: 17,9 miljoen teu

In het tijdperk waarin Rotterdam de grootste haven ter wereld had, tot begin deze eeuw, had Hongkong de grootste containerhaven. De klassieker onder de containerhavens doet nog steeds mee, maar zag zijn overslag vorig jaar wel dalen, met 2%, en werd zo ingehaald door Tianjin.

Xiamen: 11,4 miljoen teu

Xiamen, verre overbuur van Taiwan, is ‘s werelds grootste exporteur van wolfraam, een metaal met 1001 toepassingen, met de gloeidraad in gloeilampen als bekendste voorbeeld. Ook zitten de containers bomvol zonnebrillen, want in de productie daarvan is Xiamen eveneens wereldwijd marktleider.

Suzhou: 6,2 miljoen teu

Suzhou staat met zijn klassieke Chinese tuinen bekend als toeristische trekpleister, maar tegenwoordig slaat de stad bovendien meer containers over dan pakweg Bremerhaven of Piraeus. Zijde, een andere traditionele specialiteit van de stad, is bepaald niet meer het enige product dat de enorme maakindustrie er voortbrengt. Bestond de export van Suzhou tot in de jaren negentig vooral uit agrarische producten, nu is het leeuwendeel hightech.

Yingkou: 5,7 miljoen teu

Yingkou, de noordelijkst gelegen havenstad van het hele stel, werd voorheen beschouwd als het kleine broertje van Tianjin en Dalian, die beide aan dezelfde baai liggen. Maar de relatief bescheiden provinciestad, die niettemin meer inwoners telt dan Rotterdam en Amsterdam, slaat nu meer containers over dan Dalian. Ook hier werd de laatste twee decennia veel geïnvesteerd in de industrie, van textiel tot machines.

Dalian: 5,1 miljoen teu

In plaats van groei, zoals de andere grote Chinese havens, zag Dalian vorig jaar juist 3,7 miljoen teu verdampen, een zeperd van bijna 42%. De cijfers over de eerste tien maanden van 2021 geven eenzelfde beeld. Als haven voor reefercontainers met vis, zeevruchten, vlees en fruit speelt Dalian nog een belangrijke rol, maar tot overmaat van ramp moest de koel- en vriessector in de stad de afgelopen weken veel activiteiten stilleggen door een aantal coronabesmettingen. Een jaar geleden kwam de reeferbusiness in Dalian ook al tijdelijk plat te liggen toen de overheid wilde checken of geïmporteerde bevroren voedingsmiddelen uit het buitenland waren besmet met het virus.

Beibu Gulf: 5,1 miljoen teu

Beibu Gulf Port, bij de stad Beihai in de aan Vietnam grenzende westelijke provincie Guangxi, is de Chinese groeihaven van het moment en kreeg er vorig jaar 32% extra containers bij. Beibu Gulf Port is een belangrijke spil in de New International Land-Sea Trade Corridor, een twee jaar geleden opgezet samenwerkingsverband dat de in het binnenland gelegen Chinese stadsprovincie Chongqing met zijn ruim 30 miljoen inwoners beter moet verbinden met de rest van de wereld.

*De genoemde containeroverslagcijfers zijn van het jaar 2020

Port,Of,Tianjin,Against,A,Blue,Sky,,China, haven

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Overzicht Chinese megahavens: van Shanghai tot Beibu Gulf | NT

Overzicht Chinese megahavens: van Shanghai tot Beibu Gulf

Mainports

Iedereen heeft vast wel spullen in huis die ooit zijn verscheept uit Qingdao en Tianjin. Toch zijn zulke Chinese megahavens voor de gemiddelde wereldburger bepaald geen gesneden koek. Een klein overzicht van deze motoren van de wereldhandel.

Shanghai: 43,5 miljoen teu

Shanghai, metropool met pakweg 25 miljoen inwoners, behoeft niet zoveel introductie. Geholpen door de aanleg van de Yangshan-diepzeehaven stootte China’s grootste stad in 2010 Singapore van de troon als ‘s wereld grootste containerzenuwcentrum, en die status zal Shanghai, met elk jaar een voorsprong op Singapore van 6 à 7 miljoen teu, niet snel meer uit handen geven.

Ningbo-Zhoushan: 28,7 miljoen teu

De bronzen medaille op de WK containers-overslaan gaat sinds een paar jaar naar Ningbo-Zhou­shan. Ningbo en Zhoushan zijn aparte steden, maar ze deden in 2016 hetzelfde wat recent ook Antwerpen en Brugge deden: hun havens fuseren. Met hun totale goederenoverslag vormen Ningbo en Zhoushan zelfs de grootste haven ter wereld, de titel die in de vorige eeuw nog was weggelegd voor Rotterdam. De logistieke paniek was wereldwijd dan ook groot toen deze zomer terminals in Ningbo-Zhoushan werden stilgelegd vanwege een met corona besmette havenarbeider. Ningbo en Zhoushan zijn naar Chinese maatstaven bijna buren van Shanghai; de afstand is vergelijkbaar met Antwerpen-Amsterdam. Met zijn 7000 jaar oude historie is Ningbo de Metusalem onder de wereldsteden, maar er zit ook veel hypermoderne hightech-industrie. Ook de kerstartikelen uit kersthoofdstad Yiwu gaan in Ningbo op het schip naar het westen. Zhoushan herbergt sinds drie jaar een grote Boeing-­fabriek, het 737 Completion and Delivery Center, de eerste Boeing-faciliteit in zijn soort buiten de VS.

Shenzhen: 26,5 miljoen teu

De stad Shenzhen heeft evenveel inwoners als Nederland, 17,5 miljoen, maar dan op een stuk grond dat kleiner is dan onze provincie Limburg. Shenzhen is een van de economische motoren van Guangdong, een provincie met 126 miljoen inwoners die op alle gebieden aan een groeispurt bezig is. Guangdong is met zijn bruto nationaal product hard op weg om economische grootmacht Zuid-Korea af te troeven en is qua inwonertal Japan reeds gepasseerd. Als Guangdong een land was geweest, had het weldra in de top10 van ‘s werelds grootste landen gestaan. Foxconn, de fabrikant van iPhones, Playstations en vele andere elektronica, maakt samen met onnoemlijk veel andere bedrijven Guangdong echt tot ‘fabriek van de wereld’. 90% van alle elektronica-verschepingen wereldwijd loopt via de Yantian containerterminal van Shenzhen. De wekenlange sluiting van containerterminals in Shenzhen, dit voorjaar vanwege coronabesmettingen bij havenpersoneel, maakte dan ook wereldwijd ondernemers zenuwachtig en dreef de containerprijzen op.

Guangzhou: 23,1 miljoen teu

Aan één wereldhaven heeft Guangdong niet genoeg. Guangzhou, de hoofdstad van de provincie, ligt net als Shenzhen aan de Pearl River Delta. Ook hier moesten containerterminals dit voorjaar het werk staken na de corona-uitbraak die in vergelijking met Europese coronastatistieken een peulenschil was.

Qingdao: 22,0 miljoen teu

Dit havenstedenoverzicht is niet geschreven door een bierfan, maar alle bronnen verzekeren dat Qingdao, de noordelijke stad ongeveer halverwege tussen Shanghai en Beijing, wereldberoemd is dankzij zijn Tsingtao-bier. Maar die 22 miljoen containers per jaar zitten niet allemaal vol bierflesjes. Ook witgoedfabrikant Haier heeft hier bijvoorbeeld zijn hoofdkwartier. De ‘Ever Given’, de schrik van het Suezkanaal, werd onlangs met succes in Qingdao gerepareerd.

Tianjin: 18,3 miljoen teu

Nog zo’n megastad met voldoende inwoners, 14 miljoen, om een land te bevolken. En behalve voor de eigen industrie en inwoners fungeert Tianjin ook nog als doorvoerhaven voor hoofdstad Beijing, die met de hogesnelheidstrein op een half uurtje ligt. Net als de andere Chinese conglomeraten heeft Tianjin een omvangrijke hightech-industrie, al kreeg het imago van voorspoed en vooruitgang in 2015 een deuk toen in het havengebied zeecontainers met ammoniumnitraat tot ontploffing kwamen, hetzelfde spul dat recenter ook in de haven van Beiroet een ramp veroorzaakte. De catastrofe in Tianjin kostte 173 mensen het leven.

Hongkong: 17,9 miljoen teu

In het tijdperk waarin Rotterdam de grootste haven ter wereld had, tot begin deze eeuw, had Hongkong de grootste containerhaven. De klassieker onder de containerhavens doet nog steeds mee, maar zag zijn overslag vorig jaar wel dalen, met 2%, en werd zo ingehaald door Tianjin.

Xiamen: 11,4 miljoen teu

Xiamen, verre overbuur van Taiwan, is ‘s werelds grootste exporteur van wolfraam, een metaal met 1001 toepassingen, met de gloeidraad in gloeilampen als bekendste voorbeeld. Ook zitten de containers bomvol zonnebrillen, want in de productie daarvan is Xiamen eveneens wereldwijd marktleider.

Suzhou: 6,2 miljoen teu

Suzhou staat met zijn klassieke Chinese tuinen bekend als toeristische trekpleister, maar tegenwoordig slaat de stad bovendien meer containers over dan pakweg Bremerhaven of Piraeus. Zijde, een andere traditionele specialiteit van de stad, is bepaald niet meer het enige product dat de enorme maakindustrie er voortbrengt. Bestond de export van Suzhou tot in de jaren negentig vooral uit agrarische producten, nu is het leeuwendeel hightech.

Yingkou: 5,7 miljoen teu

Yingkou, de noordelijkst gelegen havenstad van het hele stel, werd voorheen beschouwd als het kleine broertje van Tianjin en Dalian, die beide aan dezelfde baai liggen. Maar de relatief bescheiden provinciestad, die niettemin meer inwoners telt dan Rotterdam en Amsterdam, slaat nu meer containers over dan Dalian. Ook hier werd de laatste twee decennia veel geïnvesteerd in de industrie, van textiel tot machines.

Dalian: 5,1 miljoen teu

In plaats van groei, zoals de andere grote Chinese havens, zag Dalian vorig jaar juist 3,7 miljoen teu verdampen, een zeperd van bijna 42%. De cijfers over de eerste tien maanden van 2021 geven eenzelfde beeld. Als haven voor reefercontainers met vis, zeevruchten, vlees en fruit speelt Dalian nog een belangrijke rol, maar tot overmaat van ramp moest de koel- en vriessector in de stad de afgelopen weken veel activiteiten stilleggen door een aantal coronabesmettingen. Een jaar geleden kwam de reeferbusiness in Dalian ook al tijdelijk plat te liggen toen de overheid wilde checken of geïmporteerde bevroren voedingsmiddelen uit het buitenland waren besmet met het virus.

Beibu Gulf: 5,1 miljoen teu

Beibu Gulf Port, bij de stad Beihai in de aan Vietnam grenzende westelijke provincie Guangxi, is de Chinese groeihaven van het moment en kreeg er vorig jaar 32% extra containers bij. Beibu Gulf Port is een belangrijke spil in de New International Land-Sea Trade Corridor, een twee jaar geleden opgezet samenwerkingsverband dat de in het binnenland gelegen Chinese stadsprovincie Chongqing met zijn ruim 30 miljoen inwoners beter moet verbinden met de rest van de wereld.

*De genoemde containeroverslagcijfers zijn van het jaar 2020

Port,Of,Tianjin,Against,A,Blue,Sky,,China, haven

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding